Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Fjärilsciklider

    Om ett tag så ska jag köpa ett 280 liters kar och tänkte då starta upp ett sydamerikanskt biotop. Jag hade då tänkt mig dessa fiskar:

    6 st pansarmalar (förmodligen blir det metall)
    4 st scalarer
    3 st ancistrus
    ca 20 st citrontetror

    Nu undrar jag om det går att ha ett par fjärilsciklider med dessa fiskar? Jag tycker att de är väldigt vackra och vill gärna ha sådanna!

    Har ni några synpunkter eller tipps på befolkningen eller hur jag ska inreda karet så berätta gärna för mig!

    P.S. Jag har nyss börjat med akvarier (Har läst om akvarier i ca 1 år och fick första karet för ett halvår sedan) så jag vet inte så mycket om biotoper. Ska växterna också komma från sydmaerika eller räcker det med att fiskarna är därifrån? Har ni några tips på växter till karet? D.S.
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • bottes
    • March 2004
    • 232

    #2
    Jag har ett 240l som du kan se på min zoon, där har jag 5st scalarer som just nu blivit 100+ !!!! sen har jag 2st flagg ciklider som är väldigt fina, sen har jag 10st fjärilsciklider och 2st bolivianska fjärilsciklider som jag rekomederar starkt, sen har jag 8st siamesiska algätare som både håller algerna borta och är väldigt roliga att se på, och sen en Leopard-acanthicus mal.
    Daniel
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #3
      Hej!
      Jodå växterna ska även de vara sydamerikanska i en sydamerika-biotop, ett tips är att köpa kanske 7 scalarer om du börjar med små - då slipper du att leta efter eventuella ersättare om någon "går bort" jag märkte att det är svårt att hitta rätt storlek och färg när en av mina "kola vippen".
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Ursprungligen skickat av sammy
        Hej!
        Jodå växterna ska även de vara sydamerikanska i en sydamerika-biotop, ett tips är att köpa kanske 7 scalarer om du börjar med små - då slipper du att leta efter eventuella ersättare om någon "går bort" jag märkte att det är svårt att hitta rätt storlek och färg när en av mina "kola vippen".
        Okej. Vad för sorts växter kan jag ha då? Jag tänkte några svärdsplantor och papegojblad. De kommer väl från Sydamerika, va? Vad kan jag mer ha för växter?
        Jag hade tänkt börja med 6 st scalarer men fick då höra att karet skulle bli för litet när de blev stora och att de skulle börja bråka om sina revir. Stämmer inte det? För isåfall så kör jag på 6 st scalarer som jag tänkte från början.
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • bottes
          • March 2004
          • 232

          #5
          Ingen fara med 6st
          Daniel
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen skickat av bottes
            Ingen fara med 6st
            Okej, isåfall så blir det 6 st.
            Men vad för växter kan jag ha? Här i stan så finns det inte så många olika från sydamerika. Jag har sett att de säljer papegojblad och olika svärdsplantor, men ina andra som jag vet kommer från sydmaerika?

            Och hur många fjärilsciklider kan jag ha? De lever väl i par de också?
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            Arbetssätt...