Blixtnedslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #16
    Jag kan inte tänka mig att vattnet skulle bli strömförande. Det finns ingenting i ett akvarium som inte är resistivt. En pump eller en doppvärmare har ren resistiv belastning och skulle enbart brinna sönder vid ett långvarigt överslag. Ett övesrpänningsskydd är till för att skydda halvledarelektronik för strömspikar (transienter)och eventuellt högre spänningar till följd av ett ostabilt nät.

    Kort och gott, har du inte avancerad elektronik i direkt kontakt med akvarievattnet så kan inte vattnet bli ledande av en åsktransient.
    Vad som har gjort dina fiskar sjuka vet jag inte men en gissning är att pumpen stod still lite för länge. Om något elektriskt föremål med resistiv last såsom en motor (Pump) eller ren resistiv värmekälla (doppvärmare)skadas av en transient så slutar den helt enkelt att fungera.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #17
      Verkar vara en del kunniga inom ämnet här redan men vill bara tillägga att om akvariet på något sätt skulle blivit strömförande (låter otroligt men ok låt oss säga det) så dör ALLA fiskar omedelbart.
      Fiskar är trots allt rätt så ömtåliga varelser med små hjärtan och även kortvariga, svaga strömmar dödar dem. Enklast är att gå in till en elaffär eller kanske bättre, ring informations-avdelningen hos din elleveratör eller nätägare.
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #18
        Svarar helt off topic:

        Kul att hitta ännu en stenungsundsakvarist här i forumet! Har du sett att vi eventuellt planerar att starta en akvarieförening till hösten?

        Olle

        Kommentar

        • Amante
          • June 2004
          • 12

          #19
          Även om akvariet hade blivit strömförande skulle inte fiskarna dö. Det krävs två poler för att det skall bli någon spänning. fiskarna simmar "fritt" i vattnet som bara har en pol. Skulle en fisk ligga på bottnen när akvariet blir strömförande, skulle den däremot bli stekt.

          Kommentar

          • Festae
            • November 2003
            • 41

            #20
            Om något är strömförande så går det ju ström igenom det.
            Vatten leder ström så en jordfelsbrytare är att föredra.
            Då slipper man överraskningar.
            720 Sydamerika
            375 Victoria
            160 Sällskap
            40 Tomt

            Kommentar

            • Mage
              • January 2004
              • 165

              #21
              Amante; varför skulle den bli stekt om den låg mot botten?? vilken "pol" har du där då? hela akvariet är ju ojordat så länge du inte har en vattenslang till toan eller liknande.

              Sen så borde det aldrig kunna bli någon ström i akvariet så länge inte pumpens eller värmarens isolering bryts. För att knäcka isoleringen så behövs det nog en rejäl smäll skulle man kunna tänka sig.. Som någon sagt redan så sitter det redan transientskydd i elnätet som ska motverka spikar större än 253V(?).. så frågan är om det är möjligt att vattnet blir strömförande.. Och skulle det mot förmodan bli det så skulle definitivt inte pumpen överleva smällen och snurra vidare sen, som den gjorde i det här fallet..
              Hmm, åskan och blixtar är inte lätta att säga vad de kan hitta på och vi lär aldrig få nåt svar på vad som KAN hända..
              Det var iaf mina ideér runt ämnet

              Mvh//Mage

              Kommentar

              • Amante
                • June 2004
                • 12

                #22
                Mage>>>
                Helt rätt. Glaset isolerar. Det var jag som inte tänkte mig för riktig, så här på morgonkvisten.

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #23
                  230V +- 10% = 253-207V
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...