Uppstart av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    #31
    Jag är "allergisk" mot olika vattenberedningsmedel. Rätt övertygad om att dessa gör mer skada än nytta. När akvariet väl är igång så ska dessa inte behövas - enda gången jag skulle använda vattenberedningsmedel är om jag verkligen ville ha i fisk snabbt i ett nystartat akvarium och var tvungen att använda vattenledningsvatten (själv har jag flera kar och tar 70-80 procent vatten samt grus och filter från ett annat kar vid uppstart av ett akvarium). Om jag vill påverka vattnet kör jag först och främst enligt naturmetoderna, t ex med alkottar för att minska karbonathårdheten eller med osmosfiltrering (rent mekanisk metod - fast dyrt).

    Några orsaker till att firrarna dog kan vara att pansarmalarna avger ett gift när de är stressade, att vattenledningsvattnet innehåller koppar eller andra otrevliga tungmetaller samt att en del fiskar inte är vad de var en gång i tiden (samma orsaker som andra redan räknat upp). Om ni vill ha guppy så försök hitta naturformen med små stjärtar, gärna från någon erfaren akvarist - faktiskt svåra att hitta i butikerna idag. Dessa guppys tål fan i mig allt. Singapore-guppys idag tål däremot ingenting, de är rätt svåra fiskar enligt mig.

    En "princip" som kan ge ett trevligt akvarium att kika på är att se till att ni har fisk i alla vattenlager. Ett exempel är 6-7 stycken pansarmalar på botten, ett 15 tal neontetror lite ovanför botten och ett gäng guppys som oftast håller till i vattenytan. Komplettera med några Otocinclus (3-4 st) som algätare, de blir inte lika stora som den siamesiska algätaren och är nästan lika effektiva. Liv och rörelse i alla skikt!! En komplettering med en trevlig tetra är Nannostomus beckfordi som kommer att hålla till mellan neontetrorna och guppysarna. 3-4 hanar och 4-5 honor brukar ge bra fart i det övre vattenlagret.

    Se till att ha lagom med växter (enkla arter: Vallisneria, hornsärv, javaormbunke, javamossa, Elodea, Hygrophila och någon flytväxt), byta 25 % vatten en gång i veckan, göra rent filtret en gång i månaden samt tillsätta lite under rekommenderad dos av Tropicas Mastergrow vid vattenbytena. Följer ni dessa råd får ni garanterat nöje av karet, jag lovar!! Om ni måste glömma av något, glöm allt utom vattenbytena - det är den enskilt största framgångsfaktorn inom akvaristiken.

    Hilsen!

    Kommentar

    • streettess
      • July 2004
      • 46

      #32
      Har inte Läst allt, men är det inte så att man kan ha en cm fisk per liter vatten i alla flal i sötatten tror jag det är så
      Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #33
        Vi använde stressprotect i vårt kar en gång, pH och Kh värdena fick fnatt och hoppade om varandra helt. Vi har ett mjukt vatten (Kh3) och surt till neutralt pH... Det står på stressprotectflaskan att man bara ska ta halv dos om man har mjukt vatten.... hur är det hos er??? Tror i alla fall att det kan vara läge att undvika att använda det om man kan...
        Sedan måste jag undra över vad djuraffären tänkte på när de sålde all den fisken till er... om de visste att karet var nystartat? När ni börjar om nu så fyll på era Corydoras till ett stim på minst 6 st. Vänta en vecka och köp någon algätare, antingen den Clown som du tänkt dig eller en Ancistrus eller något sådant. Efter ytterligare någon dag så kan ni köpa till era Guppys.... Tänk också på att Nitrivec inte ska tillsättas bara en gång utan varje dag i 10 dagar....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...