Palettciklid yngel hjälp??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskarnas DJ
    • May 2004
    • 23

    Palettciklid yngel hjälp??

    hejsan mina Palettciklider har fåt en 20 tal yngel. en fråga e bara om dom äter upp yngelen?? eller äter dom andra Palettcikliderna upp dom?? jag vet att föreldrana vaktar sina yngel väldigt väl men kan det henda att dom blir uppätna?? har bara Palettciklider i det akvariumet och 2 malar inga fler fiskar....
    Alex
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Normalt passar Palettciklider sina yngel väldigt bra. Bland de bästa föräldrarna bland fiskar faktiskt. Det kan dock hända att ciklider som vaktar sina yngel misslyckas de första gångerna de leker. Men Palettciklider leker ofta, så det är inget stort problem. För om de för prova några gånge så lär de sig hur man gör till slut. Och då har du perfekta föräldrar.
    Så ta inte bort föräldrarna, utan låt dem lära sig hur man tar hand om yngel (och lära ynglen hur man tar hand om yngel när de blir stora).
    Vad som kan hända är dock att föräldrarna är för effektiva i bevakningen av ynglen. Då kan de jaga ihjäl de andra fiskarna i akvariumet. Så håll koll på alla innevånarna i akvariumet, och var beredd att flytta fiskar om de blir för hårdhänta med de andra innevånarna (du behöver inte flytta samma minut, utan snarare inom ett dygn). Du bör ha några fiskar i akvariumet som föräldrarna kan vakta ynglen mot. Annars kan de bli bråk inom "familjen". Lämpligen fiskar som håller sig högt upp i akvariumet, så de inte blir för mycket jagade av föräldrarna.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    Arbetssätt...