Sjukdoms Kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • felle
    • July 2003
    • 98

    Sjukdoms Kar

    Jag fick ett kar av min bror som tröttnmade på sina fiskar för dem hade vita pricsjukan o bara mina 3 malar över livde 2 dog på grund att förätningar, det va så mycket allger där så ät dom så dem dog, tror jag, men iaf så har jag dem 3 älgätarna och så dog en till för att min pump tog för stor plats i den lilla.. men jag vill att dem andra SKA överleva.. Hur ska jag göra.. hur ska jag göra rent alla 3-4 akvarierna så dem blir glänsande rena i alla fall så att inte vattnet blir grummligt o lyktar illa. finns det nått starkt medel som jag kan tvätta med..?
  • sleepy
    • March 2004
    • 267

    #2
    tvål o vatten
    om dom e helt tomma kan man alltid dra fram högtryck sprutan
    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

    Kommentar

    • Ginfizz
      • May 2003
      • 122

      #3
      Efter rengörning så glöm inte vattenbyten! Det är lite olika hur ofta och hur mycket man ska byta. Men en riklinje brukar vara att byta c:a 30% av vattnet i veckan. (Det här kanske du redan visste, men tänkte jag skriver för säkerhetskull)

      MVH

      Daniel
      80 cm c:a 100 l.
      4 Fjärilsciklid.
      2 Kakadua ciklid.
      1 hongkong pleco

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Jag tror inte det är bra att använda starka medel.

        Så här tror jag att jag hade gjort:
        Jag skulle ta ur eventuella växter och lägga i en hink med rumstempererat vatten.
        Sedan hade jag skrapat alger med en algskrapa.
        Därefter hade jag sugit ur ca 50% vatten ur mina akvarium med en "slamsugare". Hade jag inte haft en slamsug, så hade jag tillverkat en av en tom halvliters PET-flaska och en bit slang.
        Jag skulle suga bort allt synligt skräp på bottnen, och eventuellt även stuckit ner slamsugaren någon centimeter i gruset medan jag sög.

        Sedan hade jag fyllt på alla akvarium med nytt tempererat vatten och ett vattenbehandlingsmedel typ "Aquasafe".

        Sedan hade jag ansat bort eventuellt fula delar på växterna och sedan planterat växterna.

        Därefter hade jag försökt byta en fjärdedel vatten var tredje till var fjärde dag.

        Jag hade matat högst en gång om dagen, kanske bara varannan dag.

        Kommentar

        • felle
          • July 2003
          • 98

          #5
          allt vatten e borta och det luktar apa i hela rummet...

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Är alla akvarium tomma?
            Vilka fiskar lever fortfarande, och var bor dom nu?

            Kommentar

            • felle
              • July 2003
              • 98

              #7
              det är 2 ansistruas som dör en efter en för att dem e i för linen burk me en jätte stor pump o det va 5 från början

              Kommentar

              Arbetssätt...