Strömavbrott!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Strömavbrott!

    Idag fick vi en lapp hem i brev lådan där det stod att de skulle bryta strömen i 3 timmar den 29 juni. Hur påverkar det akvariumet när pump och doppvärmare slutar fungera? Jag har hört/läst någonstans att så fort vattnet i karet står still så börjar det bildas nitrit/nitrat i karet. Stämmer det?
    Kan jag göra något för att motverka bildningen av dåliga bakterier?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    3timmar är inga problem överhuvud taget.

    Det är lugnt.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen skickat av jorgen41
      3timmar är inga problem överhuvud taget.

      Det är lugnt.
      Okej, bra! Men vad gör man om det skulle bli ett längre strömavbrott någon gång?
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Hehe ja det är nog inte så mycket att göra då.
        Det är bara till att hoppas att man får tillbaka strömen så fort som möjligt. Annars får du köpa en UPS.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen skickat av jorgen41
          Hehe ja det är nog inte så mycket att göra då.
          Det är bara till att hoppas att man får tillbaka strömen så fort som möjligt. Annars får du köpa en UPS.
          Vad är en UPS? :S
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • jorgen41
            • December 2002
            • 2087

            #6
            Batteri backup som igentligen är gjort för PC men jag vet inte hur länge en sådan kan hålla igång karet plus att dom är dyra.
            http://www.aquascapes.webhop.net
            http://jorgensblog.blogspot.com/

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Det vore ju coolt att ha ytterfiltret på UPS! :-D

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                3 timmar är ingen fara om man inte har ytterfilter... Blir avbrottet längre så får man rengöra filtret och sedan byta lite vatten då och då tills strömmen är tillbaka. Har man fiskar som behöver ha det varmt så kan man bli tvungen att lägga ett täcke över karet för att hålla värmen... eller höja tempen genom att byta med varmt vatten...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Andreas80
                  • March 2004
                  • 28

                  #9
                  En ups klarar en dator på ca 24timmar beroende på storlek men borde ligga där någonstans och en dator tar ca 100w i timmen och en liten cirkpump tar ca 10-50w i timmen så egentligen borde det räcka i 2-3dygn utan problem och givetvis utan doppvärmaren för den tar ju betydligt mer ström
                  460l
                  1st Plecostomus
                  1st Segelfenspleco
                  4st Zebraciklider
                  4st Påfågelciklider
                  4st Guldsömciklider

                  Kommentar

                  • felle
                    • July 2003
                    • 98

                    #10
                    jag ahr haft ström av brott en -2-3 dyng men då hade jag inga fiskar..

                    Kommentar

                    • danielp
                      • March 2004
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Andreas80
                      En ups klarar en dator på ca 24timmar beroende på storlek men borde ligga där någonstans och en dator tar ca 100w i timmen och en liten cirkpump tar ca 10-50w i timmen så egentligen borde det räcka i 2-3dygn utan problem och givetvis utan doppvärmaren för den tar ju betydligt mer ström
                      Det stämmer inte. En billig ups som kostar ~1500kr (exempelvis APC Back-UPS 650VA) kan driva utrustning på 100w (om din dator verkligen drar så lite, min drar mycket mer inklusive skärm osv!) i mindre än 50 minuter, inte ett dygn!

                      Ett ytterfilter gissar jag kan drivas av en UPS i några timmar, inte några dygn! (Specifikationen från APC är att UPS'en kan belastas med 50w i 1h47m).

                      Kommentar

                      • Merkurius
                        • February 2003
                        • 93

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Tant Nancy
                        3 timmar är ingen fara om man inte har ytterfilter... Blir avbrottet längre så får man rengöra filtret och sedan byta lite vatten då och då tills strömmen är tillbaka. Har man fiskar som behöver ha det varmt så kan man bli tvungen att lägga ett täcke över karet för att hålla värmen... eller höja tempen genom att byta med varmt vatten...
                        Är alltså 3 timmar farligt om man har ytterfilter? Varför då och hur länge är inte farligt då?
                        /M
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166289

                        Kommentar

                        • Lubbe
                          • February 2004
                          • 677

                          #13
                          Jag ville bara säga att strömavbrottet gick bra för de flesta fiskarna, men inte alla...
                          Ström avbrottet blev mindre än 3 timmar, närmare 2½. Jag var inte vaken då men på morgonen kunde jag se att fiskarna simmade runt som vanligt, men 2 st otocinclusar saknades... Jag såg bara en av dem på hela dagen, men kunde inte se någon som dött heller och tänkte att de andra två kanske blivit rädda efter strömavbrottet och låg gömda någonstans.
                          Nästa dag (i onsdags, 30:e) åkte jag till Finland på fotbollscup och bad min pappa hålla koll på karet och otocinclusarna, men inte heller han kunde få syn på de två som saknades. Jag kom hem natten till i dag och i morse kunde jag se något som såg ut som resterna efter ett litet fiskhuvud på bottnen. Förmodligen så blev strömavbrottet för mycket för de små stackarna som bara var ca 1,5 cm. Men en överlevde iaf så jag ska köpa nya kompisar åt den (Den som överlevde är lite större än de andra var, runt 2 cm).
                          310 l - Sydamerika
                          200 l - Asien
                          104 l - Asien
                          70 l - Sydamerika

                          Kommentar

                          • streettess
                            • July 2004
                            • 46

                            #14
                            Lubbe: Var du ungdjur, de kan ju ha dött av någonting annat.
                            Vet inte vad det är för slags fisk, men mina svärbärare har klarat sig utan lampa, pump, och värmare i 6 månader
                            DÅ jag hade så jävla otur först pajja pumpen, sedan värmaren och sedan lampa allt inom en månad.
                            Så då la jag av med fiskar sedan levde 5 av dem i 6 månader till innan jag gav bort dem till en kompis
                            Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                            Kommentar

                            • Lubbe
                              • February 2004
                              • 677

                              #15
                              Ursprungligen skickat av streettess
                              Lubbe: Var du ungdjur, de kan ju ha dött av någonting annat.
                              Vet inte vad det är för slags fisk, men mina svärbärare har klarat sig utan lampa, pump, och värmare i 6 månader
                              DÅ jag hade så jävla otur först pajja pumpen, sedan värmaren och sedan lampa allt inom en månad.
                              Så då la jag av med fiskar sedan levde 5 av dem i 6 månader till innan jag gav bort dem till en kompis
                              Ja, men de mådde prima fram till strömavbrottet jag såg dem simma runt och äta alger som vanligt kväll innan strömavbrottet och efter strömavbrottet var två av dem borta. Men lyckligtvis så hade jag fel! Det var inte två som dött, det var bara en av dem. En vecka efter strömavbrottet (andra dagen efter att jag kommit hem) så fick jag syn på den som saknats! Den hade troligen bara hållit sig gömd ett tag för nu verkar den iaf må bra och jag har köpt en ny ottocinclus som är lite större (ca 3 cm) och de mår bra allesammans. Men den som dog dog antagligen för att den var ung och då blev nog strömavbrottet för mycket för den. Den blev kanske stressad eller något, jag vet inte, men den dog iaf...
                              310 l - Sydamerika
                              200 l - Asien
                              104 l - Asien
                              70 l - Sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...