ampulariasniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wrapped
    • June 2004
    • 21

    #16
    Ja se på....

    Man lär sig nåt nytt varje dag..

    Kommentar

    • fiskarnas DJ
      • May 2004
      • 23

      #17
      jg har två sorter 2 e gula skal o 2 e brunrandiga
      svar till klara
      Alex

      Kommentar

      • Ola paul
        • March 2003
        • 432

        #18
        Har jag fötsått detta rätt nu: De är tvåkönade men behöver ändå en patner om det ska bli lek.
        Då behöver man inte köpa ett gäng ju, räcker med 2st?

        Mvh Ola
        Ola Lindeberg.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Ursprungligen skickat av Ola paul
          Har jag fötsått detta rätt nu: De är tvåkönade men behöver ändå en patner om det ska bli lek.
          Då behöver man inte köpa ett gäng ju, räcker med 2st?
          Du behöver en hona och en hanne.....
          De är ju <font size="4"><font size="2"><font color="red"><u><b>INTE </b></u></font id="red"></font id="size2"></font id="size4">tvåkönade
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #20
            Om du har båda färgsorterna är det svårt att veta vilka som parat sig förståss. Jag hade två guldampularior så det var lätt att se ungarna sen. Mina levde i var sitt kar tills jag behövde medicinera i det ena och då la jag över snäckan till den andra. De parade sig direkt de hittade varandra. Båda var fullvuxna då. Honan la tre romkorvar i plastlocket, vid sidan om lysröret. En ramlade ner i vattnet (då drunknar ungarna) och en plockade jag bort. Den sista kläcktes och det blev flera hundra ungar. De är lätta att sälja till butikerna bara man matar upp dem ordentligt. Mitt största problem var vårt mjuka vatten, det gick åt många skolkritor för att inte skalen skulle förstöras.
            Helst ska det vara ett väl inkört kar med gott om alger för att ungarna ska klara sig. De orkar inte leta efter maten och riskerar att svälta ihjäl. Täta täckglas är förresten helt nödvändigt för småsnäckorna kryper ur karet annars.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • fiskarnas DJ
              • May 2004
              • 23

              #21
              jag har inget täckglas jag har typ plast runt om det e ett inbygt som jag köpte till akvariumet.. det e lysrör i men det går väl det me?? hopas värkligen att dom föder?? men vadå ?? la du in kritor??? jag har köpt kalk stenar det räker väl eller??? om man nu får ungar skall man hela i mycket mat då ?? eller bara göra så det blir skitigt ta bort alla fiskarna som jag har i o sen bara skita ner det så mycket som möjligt eller??
              Alex

              Kommentar

              • Solo
                • December 2003
                • 142

                #22
                Om du matar med flingfoder och ser att det når ner till botten så räcker oftast det. Men du måste mata så pass mycket att inte dina fiskar gör rent hus. Det måste ligga mat kvar på botten. Du behöver inte skita ner akvariet men du kan låta bli att skrapa alger dom närmaste 4 veckorna. Ampullarior växer mycket snabbt när dom är små.

                Ampullarior är könsmogna när snigeln är över 2,5 cm lång. ( egen iakttagelse och ungefärliga mått) Man behöver som sagt en hona och en hane eftersom ampullariorna inte är tvekönade.
                Ampullarior kryper gärna på varandra, så det är inte parning bara för att den ena sitter på den andras skal. Titta på dina snäckor, om det ser ut som den ena försöker krypa in i den andras skal så är det parning på gång. Parningen tar ganska lång tid så om dom kryper iväg straxt efter att dom möts så var det inte parning på gång då heller. Håller man akvarietemperaturen på 26 grader så parar dom sig mest hela tiden. Det kan dock bli påfrestande för en ensam hona så då kan man höja tempen ibland och hålla på ca 24 grader annars. Dom parar sig vid 24 grader också om dom tycker det, men det är inte lika intensiv fart på reproduktionen då. Mvh Solo
                Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                Kommentar

                • Wrapped
                  • June 2004
                  • 21

                  #23
                  Nu när jag tittade efter ser jag att jag har 2 typer av snäckor i akvariet. Den ena sorten är vanliga posthornsnäckor, men den andra ser ta mej f*n PRECIS ut som min Ampularia i miniformat. Dom har typ samma form på skalet och tentaklerna släpar på samma sätt bakom huvudet.
                  Hur ser man om det har blivit små Ampularia-bebbor?

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #24
                    Se till att inte sladdöppningarna är öppna bara. Jag satte en bit skumgummi i varje sådan öppning för att hålla snäckorna inne. De följer annars sladdarna och kryper ut.

                    Jag la i kritor som snäckorna åt på + att de förhoppningsvis gjorde vattnet lite hårdare. Kalkstenar borde göra mer nytta.

                    Mata med grönfoder som ex ärtor, broccoli, brysselkål etc. Flingfoder som komplement men inte huvudfoder eftersom du inte kan hälla i så mycket så småttingarna har ständig tillgång till det. Då skitar du ner vattnet för mycket. Du ska inte hälla i mycket mat per gång, mata hellre två gånger per dag och alltid på flera ställen i karet. Gör ordentliga vattenbyten varje vecka eller ett par gånger per vecka om karet är litet och ungarna många. Sug upp gammal överbliven mat. Skitigt får det absolut inte vara, däremot får det gärna vara algrikt.

                    Du ser att det är ampularior på skalet, de är som sagt exakta små kopior av de vuxna. Är det Physa du har så har de ett slätt skal.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • fiskarnas DJ
                      • May 2004
                      • 23

                      #25
                      Oki tackar för hjälpen klara... du värkar vara kunig med ampisarna tackar för hjälpen
                      Alex

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #26
                        Var så god :O)
                        Hoppas jag var till hjälp. Gillar amularior och även andra snäckor så här bedrivs inga snäckjakter. Tycker det är fina djur som har sin plats i alla kar utom mitt stora. Där tar praktbotiorna hand om rensning + överskottet från de andra karen.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • DustPuppy
                          • April 2004
                          • 9

                          #27
                          Jag har heller inget emot att det finns snäckor i mitt akvarium. Skaffade 2st pakistanbotior och dom håller beståndet på lagom nivå, än i alla fall.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...