Guldfiskar + Andra fiskar? (8L)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #16
    Poseidon, du får ha vilka åsikter du vill. Men jag tycker faktiskt att dina upprörda inlägg är mer störande än att någon frågar hur många fiskar man kan ha i ett 8-liters akvarium. För ett par år sedan var jag hemma hos en tjej som på fullt allvar hävdade att hennes slöjstjärt inte alls led av syrebrist när den hängde i ytan i den lilla kupan - inte för att vara tuff eller slå ifrån sig, utan hon visste helt enkelt inte bättre. Jag minns också den zoohandlare som på fullt allvar påstod att slöjstjärten är en labyrintfisk "för den snappar ju luft från ytan". Du får som sagt tycka vad du vill, men min åsikt är att vi för djurens skull bör försöka hålla god ton och omvända så många som möjligt till att kunna ta till sig kunskaper. Att ilsket skälla ut någon är inget bra sätt att få denna person att lyssna. Vill han/hon inte göra det är det upp till honom/henne, men jag tror inte att det är många som medvetet vill vara djurplågare.

    Olle

    Kommentar

    • Lord Elvenstar
      • April 2004
      • 37

      #17
      Jag måste säga att Pegasuss inlägg är roande. 19 år och kan inte använda sitt sunda förnuft... 2 guldfiskar I ett 8l och vill sedan skaffa en kompis åt dem och mata rovfiskar med grodyngel. Det där 30liters akvariumet som du hade tänkt att använda till kardinaltetrorna, varför inte stoppa guldfiskarna där tillfälligt(bättre än 8liter) tills du har skaffat ett större åt dem.
      Visst kan det vara så att du inte vet något om akvariefiskar och hur man sköter dem, låna en bok och läs.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Jag håller med Olle - om man svarar så skall man svara seriöst och detta alldeles oavsett om det handlar om en nybörjare som inte satte sig in i grudnerna när han/hon startade eller om det handlar om någon vill driva med oss eller alternativt bara jävlas.

        Anledningen till detta är
        1/ Om det rör sig om en nybörjare - självklart skall han/hon då ha en bra vägledning på ett bra sätt. Att bli utskälld för att man är okunnig eller att man har fiskarna på det sätt som man t.ex. alltid håller guldfiskar i TV är INTE ett bra sätt.
        2/ Skämt eller någon som vill jävlas - Varje dag går ca. 2 till 2.5 tusen personer in på zoopet för att ta del av information. Av dessa så deltar högst 10% aktivt (t.ex. genom att skriva inlägg i forumet). När man svarar så svarar man visserligen en person men oerhört många ytterligare kommer att läsa svaret och ta åt sig den information som ges.
        Så även om frågeställaren totalt struntar i att följa de seriösa svar som ges så kommer oerhört många andra även att ta åt sig och följa ett bra svar. Så trots att den frågande även i fortsättningen har sina guldfiskar i ett 8 liters akvarium så kanske 10 andra följer rådet och skaffar ett större akvarium. Då har man ju uppnått oerhört mycket genom sitt korrekta svar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #19
          Bra inlägg av Kjell.

          Tycker att det har varit mycket aggressiva svar från folk den senaste tiden
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #20
            jag har alltid varit emot såna där guldfiskskålar och tycker inte att seriösa handlare borda sälja dessa. de som äger akvarieaffärer borde ju ha ett starkt intresse för just akvariefiskar och detta borde ju innebära att personen vill återskapa en så pass naturlig miljö som möjligt. detta starka intresse går, i mina ögon, inte ihop med att de säljer skålar med fiskar som inte är lämpliga för just skålar?!
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            Arbetssätt...