Guldfiskar + Andra fiskar? (8L)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegasuss
    • June 2004
    • 5

    Guldfiskar + Andra fiskar? (8L)

    Hej alla!
    Jag har ett 8 liters akvarium me 2 små jätte gulliga guldfiskar i ! Ja tänkte köpa nån till fisk till akvariumet men vet inte vilken.. Kanske 1 kampfisk? 1 hane och 1 hona så dom kan få små gulliga yngel också .. Vad tycker ni?
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    De räcker med dom 2 i de lilla akvariet,guldfisken gillar lite svalt 18-23 grader och dom är vegitarianer.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Garpen
      • October 2002
      • 52

      #3
      I den lilla burken kanske du kan ha matjesill....absolut inte levande fiskar.
      Mvh
      Andreas.

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Ursprungligen skickat av Pegasuss
        Hej alla!
        Jag har ett 8 liters akvarium me 2 små jätte gulliga guldfiskar i ! Ja tänkte köpa nån till fisk till akvariumet men vet inte vilken.. Kanske 1 kampfisk? 1 hane och 1 hona så dom kan få små gulliga yngel också .. Vad tycker ni?
        Tänk på att dina små guldfiskar blir ca 30 cm när de växt färdigt och då kräver ett akvarium på runt 250 liter...
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • laxxxen
          • April 2004
          • 45

          #5
          Är det inte så att fiskarna inte växer sig större än vad de har plats till? Många här inne tycks tro att alla exemplar blir lika stora.
          180L, under uppstart...

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen skickat av laxxxen
            Är det inte så att fiskarna inte växer sig större än vad de har plats till? Många här inne tycks tro att alla exemplar blir lika stora.
            Fiskar kan inte anpassa sig efter akvariestorlekar. Fiskar i för små akvarier vantrivs och växer långsammare och dör tillslut pga av stress i det lilla simutrymmet.
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • Pegasuss
              • June 2004
              • 5

              #7
              Ja tror inte att mina guldfiskar är stressade ! Dom ligger mest på botten och jäspar .. Två små latmaskar helt enkelt

              Kommentar

              • Myzco

                #8
                Ursprungligen skickat av laxxxen
                Är det inte så att fiskarna inte växer sig större än vad de har plats till? Många här inne tycks tro att alla exemplar blir lika stora.
                yeah right! Det är fortfarande som om jag kunde ha en delfinunge i ett 720-liters! (Att ha en slöjstjärt i ett 8-liters glas)

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Pegasuss
                  Ja tror inte att mina guldfiskar är stressade ! Dom ligger mest på botten och jäspar .. Två små latmaskar helt enkelt
                  kan ju tala om att slöjstjärtar som legat på botten av ren uttråkning i åtta litersskål får en helt annan fart i 60 liters när det finns någonstans att simma.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    "Dom ligger mest på botten och jäspar"
                    Av syrebrist?
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Är detta ett seriöst inlägg/fråga? Jag tvivlar.

                      Kommentar

                      • Poseidon
                        • February 2003
                        • 1255

                        #12
                        Jag skulle inte anstränga mej att få den trångsynta typen som redan har en åsikt eller tycker att det ä OK att ha Guldfirrar i ett 8 liters skål, att ändra sej. Därimot skulle jag strunta i deras dumma frågor.
                        Det har vi haft för många av den typen, på senaste tiden. Om just Guldfirrar i för små burkar!!! Vill de inte lära tycker jag verkligen synd om djuren.

                        <b>I å mä detta struntar jag i den här tråden!!!!</b>


                        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1661

                          #13
                          Menar du då att alla frågor från okunniga nybörjare är dumma? Visst kan man tvivla på graden av seriositet ibland, men om du tycker synd om djuren (vilket jag också gör om detta är sant) är det väl bättre att försöka hålla god ton och komma med vänliga råd och upplysningar som Lubbe och Morellen? Till Pegasuss säger jag bara att man måste vara lite påläst innan man skaffar akvarium, bl a om hur stora fiskarna blir och vilket utrymme de behöver. Gå till biblioteket och låna en akvariebok för nybörjare! Sedan kan du gärna skaffa ett större akvarium, då nästan inga fiskar trivs i ett 8-liters.

                          Olle

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Lars-Olof.

                            Jag tycker inte att okunniga nybörjare är varken dumma eller oseriösa, tvärtom. Läs tråden http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27737
                            så begriper du bakgrunden till mitt svar lite bättre.

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Lars-Olof Arvids
                              Menar du då att alla frågor från okunniga nybörjare är dumma? Visst kan man tvivla på graden av seriositet ibland, men om du tycker synd om djuren (vilket jag också gör om detta är sant) är det väl bättre att försöka hålla god ton och komma med vänliga råd och upplysningar som Lubbe och Morellen? Till Pegasuss säger jag bara att man måste vara lite påläst innan man skaffar akvarium, bl a om hur stora fiskarna blir och vilket utrymme de behöver. Gå till biblioteket och låna en akvariebok för nybörjare! Sedan kan du gärna skaffa ett större akvarium, då nästan inga fiskar trivs i ett 8-liters.

                              Olle
                              <b>De lyssnar inte!!!</b>De har redan en egoistisk "HA" vilja att de struntar fullkomligt i våra ansträngningar att göra som vi säger att de ska å inte som de vill.

                              Jag kan ha varit lite oklar i det första inlägget...Men saken är att det har varit många sk. nybörjare som frågar efter råd för att sedan strunta i vad som är bäst för deras firrar...å DET ä J****lT tröttsamt därför min reaktion på tråden...Ursäkta mej men det ä min åsikt om just den här trå`n. Hoppas på att jag har fel!!! å att inte vi har att göra med en djurplågare till som av egoistiska skäl struntar i hur fiskarna har det.

                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...