Inner vs ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jo_Tes
    • June 2004
    • 23

    Inner vs ytterfilter

    Sitter och lurar på det här med filter, hade tänkt mig köpa ett 180L kar, vad är för och nackdenlen med inner eller ytterfilter? Har funderat på ett Juwel med medföljande innerfilter...
    //Jo & Tes
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Juwels innerfilter sägs vara bra.

    Väldigt kortfattat kan sägas:

    Innerfilter:
    -fula och tar plats
    -ofta liten filtervolym
    +ingen risk för översvämning
    +Billigare

    Ytterfilter:
    -Risk finnes för översvämning
    -Dyrare
    +Effektiva
    +tar mindre plats i akvariet.

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Ytterfilter är bäst helt klart.

      Holmby...hur menar du att ett ytterfilter skall kunna orsaka översvämning? Jag skulle däremot förstå om det kunde orsaka läckage så att vattnet rann ut på golvet...

      Det jag hört om Juwels innerfilter är att de slabbar igen snabbt vilket medför minskad pumpeffekt och oftare rengöring.

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Tricella:
        Då förstod du ju vad jag menade!

        Och vad blir det om vattnet står och läcker under en dag när man inte är hemma? Översvämning kanske??

        (Beror visseligen på storleken på akvariet)

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Översvämning på filtret ja...men inte akvariet!

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            <font size="6">?</font id="size6">

            Jag är inte alls med i din tankegång nu. Men jag antar att vi menar ungefär samma sak.
            <font size="1">Edit:</font id="size1">
            Eller så gör vi inte det.... översvämning på golvet är det som jag tänker på!

            Kommentar

            • Turbo
              • April 2004
              • 330

              #7
              Jag har mitt ytterfilter i en hink ifall att, fast den inte läcker just nu. Om en slang t.ex skulle lossna, då skulle ytterfiltret kunna pumpa ut en hel del vatten ur karet, och blött skulle det bli.
              60 liter -personligt projekt
              150 liter -sällskap

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

              Kommentar

              • Tricella
                • October 2002
                • 1052

                #8
                Holmby:

                Visst menar vi samma sak...vatten på golvet...men det såg ut som om du menade att akvariet svämmar över och att vattnet inte skulle komma ifrån läckage på ytterfiltret utan mer via akvariet.

                Sedan kan det ju vara en helt annan sak vad du skriver och hur jag tolkar det...

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Det som är viktigast vid val av filter är inte om det är ett ytter eller innerfilter. Det är

                  1) filtervolymen. Stort filter innebär att filterbakterierna hinner bryta ned smutsen i filtret, och att det inte täpper igen så snabbt som filter med en liten filtervolym. Rätt dimmensionerad storlek ger rengöring av filter ca 1-2 ggr om året (när genomströmningen är hämmad). Små filter behöver rengöras 1-2 ggr i veckan pga att de blir igentäppta. Detta varierar naturligtvis beroende på vilka fiskar och växter man har i akvariumet. Ytterfilter brukar ha tillräckligt stor filtervolym, innerfilter tenderar ha (för) liten filtervolym.

                  2) filterkapaciteten. Dvs hur mycket vatten i timman (eller minuten, sedan är det bara att räkna om till l/h) som filtret klarar av att pressa genom filtermaterialet. Brukar räkna på MINST akvariumets dubbla volym i timmen. Dvs ett 100 liters bör prestera åtminstone 200 l i timmen. Helst runt 3-4 ggr volymen, dvs i detta exempel ca 300-400l/h. För att det inte skall bli för strömt i akavariumet (ifall fiskarna inte gillar det), så kan man sätta på ett strilrör på utblåset (dvs ett långt rör med många hål borrade längst efter dess hela längd). Det brukar fördela strömmen så att det inte för strömt för fiskarna.

                  Så allmänt kan man säga (finns naturligtvis undantag) så är ytterfilter bättre val, mest pga stor filtervolym. Men man kan bygga ett tillräckligt stort innerfilter av en blå filtermatta, starkt pumphuvud och ett PVC-rör. Se artikeln om filter här i Zoopet.com.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • anli
                    • October 2002
                    • 654

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Tricella
                    Ytterfilter är bäst helt klart.

                    Det jag hört om Juwels innerfilter är att de slabbar igen snabbt vilket medför minskad pumpeffekt och oftare rengöring.
                    Juwels innerfilter slabbar inte igen speciellt fort, man märker inte någon minskad pumpeffekt i alla fall. Kanske tack vare det förfilter (vit fiberduk) som kramas ur varje vecka.
                    Jag var nöjd med mitt, men har demonterat det ur mitt juwel 400 då det tog för stor plats i karet.
                    Anders Lindersson
                    Anders Akvariesida

                    Kommentar

                    • matzen
                      • February 2004
                      • 608

                      #11
                      Jag röstar för innerfilter typ kammarfilter. Jag har själv ett kammarfilter i mitt 720-liters. Det har gått i drygt ett år och jag har ännu inte behövt rengöra det. Det ger helt kristallklart vatten med ett nitritvärde på 0.
                      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                      Kommentar

                      • Fredde S
                        • February 2004
                        • 68

                        #12
                        Hej

                        För att undvika att det blir tomt med vatten i karet och ha vått på golvet har jag borrat ett litet hål i insugsröret 1.5 cm under vatten ytan. Så om ytterpumpen av nån anledning börjar läcka ut vatten så börjar den bara suga luft efter ett tag.

                        Man får visserligen lite vatten på golvet men det är ju dock bättre än 500 liter.

                        Kommentar

                        • Tricella
                          • October 2002
                          • 1052

                          #13
                          Anli: Ok...det är olika erfarenheter tydligen, men eftersom du har en och testat den så bör ditt uttalande vara mer gällande.

                          Det är också fel av mig att gå på "hörsägen"...och skriva "Det jag hört"...men det är också det enda jag hört om dessa (förutom det du nu skrev).

                          Kommentar

                          • anli
                            • October 2002
                            • 654

                            #14
                            Tricella:
                            Om man promt skall ha ett innerfilter så <u>tror</u> jag att juwel jumbo är det bästa alternativet. Har även Eheim 2248 och ett aquaclear 801 med filtermatta på rör, de är mer som extrafilter för att få lite cirkulation tycker jag. Inte i närheten av juwel i filterfunktion. Men juwel jumbo tar plats, har ju demonterat det och ställer man det mot Eheim 2128 så ser Eheim liten ut Kommer att ha det som reservfilter, eventuellt montera in det i ett gammalt 720 klar.

                            Annars så föredrar jag ytterfilter alla ggr! Tycker inte om prylar som stjäl plats i karen, varken bakgrunder eller filter...
                            Anders Lindersson
                            Anders Akvariesida

                            Kommentar

                            Arbetssätt...