Bakgrundsbekymmer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Bakgrundsbekymmer

    Hej hallå!!

    Efter en rafflande sverigematch började jag intressera mig för min senaste present - d v s en jättefin bakgrund som ska monteras i mitt akvarium. Jag är väl inte världens händigaste tjej så jag ska ta min kära gamla far till hjälp, men han kan absolut nada om akvarium. :-) Därför behöver jag lite funderingshjälp.

    Jag har hittat instruktiongerna för montering av en BTN-bakgrund och läst igenom dem. Men hela mitt projekt hänger på en sak! Jag har ett ramakvarium, där topp- och bottenram består av träimiterad plast. I "toppramen" går ett stag över akvariet, och detta är givetvis helgjutet med ramen. Hur ska man kunna montera bakgrunden när det är i vägen?? Vågar man såga av det? Kan man ersätta det med något annat? Täckglaset vilar mot detta stag och jag antar att det inte enbart finns där av den anledningen. Funderat på att såga itu bakgrunden och montera den i två delar... och försöka dölja skarven med växter, rötter eller nåt sånt. Men det bästa vore ju förståss en annan lösning - Nån vänlig själ som kommer på nåt??

    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Jag tror att det är en bra lösning att dela bakgrunden. Du kan ju använda en kontursåg och såga längsmed lämpliga kanter som stenar och rötter osv, så kommer det knappt synas.
    Jag tror att det är det bästa alternativet

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      De som monterar in en BTN bakgrund brukar ta bort mittstaget och sedan nita dit den igen.

      Ett riktigt bra tips och en kanonguide är den som finns på www.riftlakes.com .
      Du går in på "artiklar" och klickar på "back to nature bakgrund del 1". Det finns nog ingen genväg om detta och det är väldigt viktigt att akvariet håller sin stabilitet.

      Den idé som Malawi´n skrivit kan mycket väl fungera, men då bör du såga med fint blad så du inte förstör den...jag tycker dock att det vore synd att såga itu en BTN.

      Kommentar

      Arbetssätt...