frigolitbakgrund? vad kostar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    • February 2004
    • 183

    #16
    Tack för tipsen dgglof&Tricella! =))

    dgglof:
    Varken PU-lim eller sprejlim innehåller något farligt för fiskarna förmodar jag?
    Det går tydligen att limma ihop frigolitbitar med silikon oxå enligt thecichlidgallery. Men blir det inte svårt att forma frigoliten när man kommer till silikonet?

    Tricella:
    Slipade du med sandpapper efter värmepistolen? Försvinner inte effekten från värmepistolen då?

    När jag ska skaffa husfix, färger och lack, vad ska jag tänka på med tanke på gift och så?
    Är alla husfixer ofarliga?
    Hur vet man att en färg är ofarlig? Vattenbaserad?

    Lack måste oxå vara vattenbaserad, eller? Hur pass viktigt är det att lacket är heltäckande?
    Är det korrekt att det blir för glansigt om man lackar för mycket?

    Många frågor!
    Tacksam för all slags hjälp.
    /Kid

    Kommentar

    • sippe
      • April 2002
      • 308

      #17
      jag tror det finns någon liten stålborste som ser ut som en tandborste, skulle nog kunna vara användbart.

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #18
        Ursprungligen skickat av Kid
        Varken PU-lim eller sprejlim innehåller något farligt för fiskarna förmodar jag?
        Jag vet inte säkert. I aktivt tillstånd så är de skadliga för miljön. PU är ett härdande lim som härdar av fukt. Sprejlim är vanligen flytande Post-it-lim. Jag hade låtit dem torka en vecka på en provbit och sedan använt vattenloppor som försökskaniner. Silikon är säkert för fiskarna men jag tycker det är svårare att jobba med (för modellbygge). Välj silikon om du inte vill använda försökskaniner eller hittar någon säker info med google.

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #19
          Slipade du med sandpapper efter värmepistolen? Försvinner inte effekten från värmepistolen då?

          När jag ska skaffa husfix, färger och lack, vad ska jag tänka på med tanke på gift och så?
          Är alla husfixer ofarliga?
          Hur vet man att en färg är ofarlig? Vattenbaserad?

          Lack måste oxå vara vattenbaserad, eller? Hur pass viktigt är det att lacket är heltäckande?
          Är det korrekt att det blir för glansigt om man lackar för mycket?
          1: Jag formar stenmodulerna med värmepistolen och slipar rundningar och vassa kanter med sandpapper. Effekten från värmepistolen försvinner inte...

          2: Jag tror att det bara finns en sort som kallas för "Husfix". Den är ofarlig efter det att den härdat. Man använder lacker som är vattenbaserade då de efter härdning inte avger några gifter som kan vara skadligt för fiskarna.

          3: Lacken bör vara vattenbaserad då det är den som är närmast vattnet du kommer att ha i karet. Fiskarna kommer att "skrapa" lite på ytanoch då bör det inte vara gift som de skrapar ytan på. Lacken bör täcka alla ytor på bakgrunden (det som är mot vatten- ej bakom), annars upplöses hobbyfärgerna snabbt. Om du vill ha Malawi/Tanganyika utan malar så kan du skippa lacken och bara ha i färgpigment i husfixen, men det är inget jag råder dig att göra.
          Lacken blir inte glansigare ju mer du lägger på, däremot finns en stor risk för att den vitnar på de ställen du haft på för mycket.
          När du skall lacka en bakgrund så är det väldigt viktigt att det blir heltäckande, tunnt och att den får torka...helst över rekommenderad tid.

          Kommentar

          • Kid
            • February 2004
            • 183

            #20
            Tackar och bugar för all info och tips!

            mvh
            /Kid

            Kommentar

            Arbetssätt...