tre veckor utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    tre veckor utan mat?

    ok, nu har jag ett problem till...
    ska vara borta i tre veckor och har då ingen möjlighet att vare sig rengöra akvariet eller mata fiskarna.
    akvariet är på 63 liter och jag har idag nio tetror+en platy
    vad göra? känns lite riskabelt att lägga i sån där tablett som finns..
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Det finns foderautomater på marknaden men dom brukan inte vara så tillförlitliga heller. Be någon om hjälp är mitt förslag..
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • holi
      • February 2004
      • 41

      #3
      mat får fixa sig på nåt sätt...men klarar akvariet sig utan rengöring så länge? ska jag göra storrengöring (byta nästan allt) precis innan jag reser?

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Tre veckor utan mat låter ju länge.

        Vågar inte säga något om rengöringen eftersom det är så mycket som spelar in, jag själv har ett 400l Gurami kar som jag inte gjort rent på 2mån men jag har fortfarande kristalklart vatten och 10ppm Nitrat och 0 Nitrit.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • bjurstrom
          • March 2003
          • 233

          #5
          Rengöringsmässigt borde det inte vara något problem. Det är ju få fiskar som inte behöver särskilt mycket mat. Om akvariet inte klarar sig 3 veckor utan att bli "fult och äckligt" skulle jag säga att något är fel (fel ljus, för mycket mat, kass pump...)

          Foderautomater fungerar bra och är pålitliga. Jag har 3 foderautomater och alla fungerar mycket bra (varför anser du att de inte är pålitiliga Plizken?).
          min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

          Kommentar

          • jorgen41
            • December 2002
            • 2087

            #6
            Det är ju inte helt fel att göra en storstädning innan du åker.
            http://www.aquascapes.webhop.net
            http://jorgensblog.blogspot.com/

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Personligen så skulle jag nog inte gjort storstäd innan jag åkte bort. Fiskarna kan finna små rester här och där så att de får lite att tugga på...

              Sedan kan jag samtidigt varna dig för att ge fiskarna "lite extra" bara för att du skall åka bort...det kan försämra vattenvärden.

              Gör vanliga vattenbyten och låt akvariet vara så mycket det går. Om du har timer på akvariets lysramp så råder jag dig att också dra ned ljustiden på denna. Det hjälper akvariet att inte få algblomning pga gammalt vatten m m.

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #8
                <hr noshade size="1">
                Foderautomater fungerar bra och är pålitliga. Jag har 3 foderautomater och alla fungerar mycket bra (varför anser du att de inte är pålitiliga Plizken?).
                <hr noshade size="1">

                Jag har ingen erfarenhet själv men min föredetta jobbade på akvarieleasing och har mängder av dåliga erfarenheter av dylika tingestar. Säger du att dom fungerar så gör dom säkert det.. All teknik förbättras..
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • Mård
                  • May 2004
                  • 22

                  #9
                  Håller helt med Tricella inga jätte byten innan man ska bort...gör som vanligt dagen innan du reser eller samma dag om det går....och be grannen mata kanske en eller två gånger i veckan....och visa grannen hur mycket mat dom ska ha och förklara att det är mer synd om dom om vatten värdena blir dåliga för att han/hon matar för mycket. Vet att det iaf funkar med malawi....i för sig var mitt kar större men allt gick bar för mig..
                  //Mård

                  Kommentar

                  • Doggosh
                    • May 2004
                    • 80

                    #10
                    Vad du än gör så försök absolut inte kompensera maten när du kommer hem. Om dom har varit utan mat länge och sedan får massor kan det bli knas. Ge dom istället små portioner och sedan större och sen när du nått den mängd du brukar ge dom så kör du bara på.

                    Har du en pump och filter som fungerar bra så borde ju inte vattnet bli så smutsigt.
                    Fyll gärna på med lite vatten innan du åker eftersom vatten dunstar (mitt vatten dunstar iallafall). Se till att ha minst 5+ centimeter kvar, annars kanske fiskarna får för sig att hoppa ur.
                    Vichy Nouveau - Godare än vatten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...