Sätta fast glaskiva i aluram akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • covenant
    • April 2004
    • 84

    Sätta fast glaskiva i aluram akvarie

    Hej, jag har ett 720l Zooline aluram-akvarium med alu-benställning.
    har köpt glas och ska silikonera de fast i botten delen av ramen.



    ser ut ungefär så hära fast med 2 par ben mera imellan de yttre.

    http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=105

    1. Det sitter mittstag under akvariet som är nitat fast, och nitarna känns på ovansidan där glasskivan ska sättas fast, ska man lägga nått imellan när man ska börja silikona så det inte skaver? tex lite silikon.

    2. Frigolit, ska man verkligen ha det imellan aluramen och alubenställningen? i botten är självklart att jag kommer ha frigolit.

    Är det något mera jag ska tänka på innan jag börjar sätta fast glasskivan?
  • Kid
    • February 2004
    • 183

    #2
    Lite nyfiken på glaset du ska sätta fast.
    Ska du sätta fast den på botten i insidan av akvariet? Är det för att säkra botten eller? Ska inte frigoliten göra det?

    Har själv en 576 liters alu. kar/ställning.
    Visst känns det lite meningslös att ha frigolit mellan ställningen och akvariet då endast ramen vidrör varann!?

    Har själv bara ett liggunderlag i botten. Nu när jag tänker efter så skulle jag kanske ha lagt frigolit oxå!! Lite svårt att ändra när man väl fyllt karet med fisk och inredning.

    Vad ska du ha för bakgrund och filter? En grej som jag ångrat nu efteråt är att jag inte byggde filterhörn.

    Lycka til!
    /Kid

    Kommentar

    • covenant
      • April 2004
      • 84

      #3
      Det glaset som satt i ifrån början sprängdes mer eller mindre på grund av min fars stenar. så vi inhandlade en ny glasskiva och ska sätta in de.
      sidorutorna står på aluramen så det är bara och lägga in bottenglaset i mitten. trodde inte att akvarier var byggde så. men tydligen är dom det.

      ska man lägga nått imellan aluramen och glasskivan när man ska silikona in den?

      SKISS:
      http://screemie.no-ip.com/skiss.jpg

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #4
        Hmm, vet faktiskt inte.
        Säkert någon duktig akvariebyggare som kan svara på den frågan.
        När man silikonar ett glasakvarium brukar man ha lite utrymme mellan skivorna. Vet faktiskt inte hur det är när skivan ska ligga direkt på en aluminium ram.

        Lycka till!
        /Kid

        Kommentar

        • covenant
          • April 2004
          • 84

          #5
          ingen av er andra som har några synpunkter?

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            När man limmar helglasakvarium så brukar man ha en tändsticka mellan glasen. Så jag tror nog att du skall ha någon distans mellan ramen och bottenskivan. Samma sak mot sidorna, så att inte glaset ligger an mot varandra, eller mot ramen.

            Eftersom det är bottenglaset, så kommer all kraft att ligga ned mot ramen. Så silikonet skall "bara" fungera som packning mot ramen i botten, och täta mot sidorna. Men som alltid, se till att ta bort silikon som hamnar under skivan (ta inte bort den silikon som håller sidoglasskivorna). Gör sedan rent med ren sprit eller annat som inte lämnar några spår av fett kvar. Det är viktigt när man limmar med silikon.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • covenant
              • April 2004
              • 84

              #7
              Sidorutorna står direkt på aluramen och glasbotten var bara och lägga ner. så om jag tar avstånd mellan botten och aluramen och så blir det nog pannkaka av allt. men jag antar att detta förslaget bara var bristande information för min sida.

              Jag har rengjort med clickskrapa och industri-aceton.

              Kommentar

              Arbetssätt...