Vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moriarty
    • May 2004
    • 48

    Vattenbyte?

    Hur gör man enklast vattenbyte? En gång i veckan ca lästa jag här, tempererat kranvatten.

    Men rent praktiskt då? Tempererar jag med kranvattnet direkt eller använder jag egenuppvärmt vatten och blandar till lagom temp. Dvs, är det ok med varmt kranvatten?

    Fiskarna, låter jag de vara kvar eller skall de ur under tiden? Och i så fall, skall de "koppas" tillbaka? Det verkar vara tämligen mycket arbete för en veckorutin men jag har hört några olika bud... vad säger ni?


    Why don't you knock it off with them Negative Waves!
    Why don't you dig... how beautiful it is out here?
    Why don't you say say something righteous...
    ... and hopeful for a change?


    Crap.

  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Tappar ur gör du enklast med en trädgårds slang och hävert principen.
    Du kan fylla på med kranvatten(med viss reservation) direkt om det har ungefär samma temp som akvarie vattnet.

    Fiskarna låter du vara kvar.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Du skall inte byta allt vattnet, max 50%. Fiskarna kan gå kvar. Huruvidare du kan använda varmvatten ur din kran eller inte beror på hur dina ledningar är. Jag schansar aldrig, tar iskallt vatten och låter det rinna i sakta under lång tid. En temperatursänkning som är mindre än 2 grader skadar inte dina fiskar.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Moriarty
        • May 2004
        • 48

        #4
        Mkay...

        Har 7 (förlåt, 9 om än två jämrans små) Platy och två ansistrusmalar. De senare är nyinsatta för dagen, kanske orsak att vänta med vattenbytet kom jag just på?

        Akvariet är på 100 liter.. Har sett siffror mellan 10% och 35%... Med tanke på att jag har stenar och annat i akvariet är det väl ca 80 liter i runda slängar i akvariet. 20% (godtycklig siffra) blir 16 liter... så då borde det enklaste vara att tömma upp en eller två hinkar (10 l) med hävert och fylla på...

        Kan knappast tänka mig att kranvattnet (om vi tar bara kallt) har 26 grader. Låta iskallt vatten sakta rinna ned säger du? I akvariet? Hur? Hävert där med?

        Alltså, i teorin är det här en skitsak låter det som men i praktiken känns det som om man vill få till det rätt för att göra det enkelt för sig men ändå se till att fiskarna mår bra.


        Why don't you knock it off with them Negative Waves!
        Why don't you dig... how beautiful it is out here?
        Why don't you say say something righteous...
        ... and hopeful for a change?


        Crap.

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Tag två 10l spannar.
          När jag fyller på så fyller jag direkt ifrån kranen med ungefär samma vatten temp som i karet.
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Moriarty
            • May 2004
            • 48

            #6
            cpy

            de nyinsatta malarna, bör de få nån dag i vattnet innan jag byter?


            Why don't you knock it off with them Negative Waves!
            Why don't you dig... how beautiful it is out here?
            Why don't you say say something righteous...
            ... and hopeful for a change?


            Crap.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jag tar också ljummet vatten direkt ur kranen till mina vuxna firrar. Medan små yngel brukar jag fylla kallt vatten i en hink och sen koka upp lite i en vattenkokare och blanda i hinken till perfekt temp.
              Jag har även tagit iskallt regnvatten och gjort 30%-byte till corydorasmalar, otosar och smycketetror. Mina firrar klarar det, men jag testade lite i taget först.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ancistrusar är lite känsliga för taskiga vattenvärden, så har du inte gjort vattenbyte på någon vecka, så skulle jag i alla fall ha bytt ett par hinkar.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Mina1
                  • May 2003
                  • 128

                  #9
                  Jag fyller på med samma temp som i akvariet (ungefär). Vattenslang från duschblandaren ner i akvarierna. Tappar även ur vattnet med slangen ner i duschen. Slipper då massa slabb med hinkar, som jag alltid skvimpade ner golvet mer eller mindre...

                  Kommentar

                  • Zeloth
                    • May 2004
                    • 88

                    #10
                    Mina1 eller nån annan:
                    Hur fixar man det där med slangarna? Kan man sätta på nåt munstycke på badkarsblandaren för att fästa en slang i? Jag har precis börjat inse att min parkett inte mår så bra av allt vattenstänk så jag måste komma på en annan lösning för min del. När jag tömmer på vatten blir det sällan stänk, men när man fyller så lyckas jag alltid skvimpa runt vattnet så att det hamnar på golvet, och givetvis inte där jag förberett med trasor!!

                    Går det att fixa nån slags klämma till slangarna så att man kan dra dem flera meter och sätta fast dem i akvariekant och badkar?? Jag skulle bli jätteglad för tips!
                    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

                    // Jenny

                    Kommentar

                    • Mina1
                      • May 2003
                      • 128

                      #11
                      Om du köper vanlig trädgårdsslang på ex. Bauhaus, så finns det en koppling att köpa till. Skruva bort duschslangen från blandaren och skruva dit trädgårdsslangen på blandaren. Tror det finns lite olika storlekar på kopplingarna, men ta med din duschslang till affären så hjälper de dig nog.

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Så här gör jag:

                        Jag fyller en tunna med kallvatten en dag innan, för då får jag rumstempererat, luftat vatten. När det är dags för vattenbyte så tömmer jag ca 25-40%. Jag har ett 500l som jag byter ca 150-200 liter och ett 100l som jag byter ca 25-30l (tror jag). Då tar jag en lång trädgårdsslang som jag drar in till duchen. Där får vattnet rinna ut i en hink, och sedan över kanten på hinken ned i brunnen. Detta för att jag skall hinna plocka ut ev fisk/räka som följer med slangen (har inte hänt ännu). Sedan använder jag en slamsug och rensar ut lite slam medans resten resten av vattnet (blir kanske 50% av det jag byter) rinner ur via trädgårdsslangen.

                        När det är dags att fylla akvariumet, så tar jag en liten dränkbar elpump (som man använder i båtar och husvagnar för dricksvatten, 12 Volt) som jag fäster trädgårdsslangen i. Sedan får den pumpa vattnet till akvariumen. Tyvärr räcker inte tunnan till hela bytet, men då fyller jag på med kallvatten. Det blir så lite kallvatten (kanske 20-40 liter) att det knappt påverkar vattentemperaturen. För att fylla tunnan och akvariumet så använder jag en annan trädgårdsslang som jag fäster på kranen med snabbfäste (gardena tror jag det är).

                        Jag låter vattnet stå i tunna ett dygn eftersom jag har dåliga erfarenheter att ta allt vatten direkt från kran. Vi hade egen brunn när jag var liten, och det gick inte att byta direkt då, för då dog fiskar. En svårutrotad erfarenhet. Det skulle troligen fungera att ta vattnet direkt från kran, eftersom jag har akvariumet i Gävle. Men jag vet att detta fungerar bra.

                        Fick du några svar på dina funderingar? Lycka till med vattenbytet.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...