Doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicko
    • June 2004
    • 63

    Doppvärmare

    Hur ställer man in temperaturen på doppvärmaren??
    Har ca 30 grader nu men vill få ned den till 28...
    600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
    240/Malawi
    110/Diskus, Kulfisk, m.m
    60/Malawiyngel
    63/ 2 gäddciklider
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    vrider på knappen/spaken???
    vad har du för doppvärmare??

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Som Akvarie_Master säger så brukar det finnas en lite knapp/spak/ratt på ovansidan som man kan vrida lite på.. Tänk på att det tar ganska lång tid innan du märker skillnad på tempen i karet, speciellt om karet är stort..

      Kommentar

      • black_molly
        • May 2004
        • 279

        #4
        Själv tycker jag att det är värdelöst att ha en "svag" doppvärmare. Man märker ändå "ingen" temperatursskillnad och så kan man aldrig vara helt säker på att doppvärmaren inte hänger sig/ger rätt temperatur.

        Mvh
        MVH<h6>BM</h6>

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Hänger sig doppvärmaren skall du vara väldigt glad om du har en svag värmare - de hänger sig i PÅ läget.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • black_molly
            • May 2004
            • 279

            #6
            Det är det jag menar, den är värdelös i båda fallen.
            2000-talet borde vara liiiite mer modern. Någon ny typ av doppvärmare skulle någon kunna uppfinna. Typ en avlångt glasrör MEN inuti ska det vara en digital termometer som kollar hur varmt vattnet är. Sedan värmer den upp vattnet ner det är rätt temperatur så stoppas den. "Häng-skydd" skulle också vara bra. Om det typ kommer till 30 C så bryts dens ström till det kommer till 25 C igen.. Eller liknande jag vet inte, jag är ingen uppfinnare
            MVH<h6>BM</h6>

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              En enkel lösning på problemet med disfunkta (dvs trasiga) doppvärmare är använda två små på halva rekomenderade effekten. Då blir det ingen katastrof om ena doppvärmaren går sönder. Om den ena hänger på tillslag, så går den andra inte igång, och man slipper kokt fisk. Om den ena inte slår till, så ser den andra till att akvariumet inte blir helt utkylt, med sjukdommar som följd. Att bägge går sönder samtidigt är inte så stor sannolikhet att det sker.
              Så där har du ett bra sätt att skydda sina fiskar, som inte kostar så mycket som den elektroniska doppvärmare som du skissade på.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • ajje
                • December 2003
                • 33

                #8
                Det finns doppvärmare som saknar termostat, de allra billigaste, jag vet för jag fick med en sån när jag köpte ett beg. akvarie... Den kastade jag ut illa kvickt och köpte en med termostat... känns säkrare och mer ekonomiskt...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127

                Kommentar

                • nilssonnet
                  • January 2004
                  • 603

                  #9
                  Eller så kan man köra på utan doppvärmare utan större problem, har man bara fiskar som pallar med runt 20-grader under vintern, så fungerar det fina fisken.
                  Na klar!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...