har gjort allt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    har gjort allt

    jag har ett 63 liters akvarium med tio tetror (tror jag, en eller två tetror har försvunnit o jag hittar inte liken) och en platy (den andra dog). innan hade jag också två guldgurami lite malar mm. attdessa dog berodde vad kag förstått på överbefolkning. men nu dog också platyn. Jga har gjort allt (innan pltyn dog) för att allt skulle vara ok. jag har haft i antibakterie-medel, kollat vattnet hos akvarieaffärn (efter att ha släpat runt på vattnet en hel dag) och tagit ur stocken som förut fanns där.HJÄLP!! och tack
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Hade fiskarna några sjukdomssymptom när de dog?! T.ex. prickar, konstigt beteende mm?!

    Kommentar

    • holi
      • February 2004
      • 41

      #3
      platyn höll sig undan lite. de andra fiskarna (när akvariet troligen var överbefolkat) såg ut att ha svårt att hålla balansen, lutade sig mot saker för att inte ligga platt längs botten

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Vad sade akvarieaffären om vattnet?

        10 tetror skall inte vara några bekymmer i ett 63 liters. (om det inte är stora tetros, typ Kongotetra).

        Hur har du det med temperaturen på vattnet?

        Kommentar

        • holi
          • February 2004
          • 41

          #5
          vattnet var ok inga fel alls. har 25 gradigt vatten

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Jag tror knappast att akvariet var överbefolkat. Kan det ha varit någon inre parasit eller liknande. Såg de undernärda ur?
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              jag har haft i antibakterie-medel
              Däri ligger nog problemet. För att filtret i akvariet ska kunna jobba riktigt effektivt ska det innehålla ett brunt bakterierikt slam. Detta slam oksadligör fiskarnas skit.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Vad menar du med antibakteriemedel???
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • holi
                  • February 2004
                  • 41

                  #9
                  ektol fluid desinfektionsmedel för akvarier , fick rådet av akvarieaffärn

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #10
                    Bytte du vatten innan du tillsatte ektol ?

                    Ektol fluid är för externa bakterer, så det ska du bara tillsätta om du ser på fiskarna att dom har externa parasiter eller bakterier.

                    Mun och fen röta !

                    Det kan också vara Nitrit förgiftning om dom har svårt att hålla balansen.
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • holi
                      • February 2004
                      • 41

                      #11
                      bytte inte vatten före
                      men...testet visade ju ingen nitrit...kan dom ha missat det?

                      Kommentar

                      • drifter
                        • June 2004
                        • 133

                        #12
                        jag tycker att du ska göra om hela akvariumet. ta ut fiskarna ta ut alla plantor tvätta dom sanden ska tvättas. sen läger du in allt sätter in aquasafe och easybalance och midisafe. de e dom sakerna jag har i. jag lät akvariummet stå med pumpen på i 3 dagar. då hade allt lugnat ner sig och bakterierna hade kommit jag har haft akvariummet igång med fiskar i 2 veckor och ingenting har hänt med fiskarna eller växterna. akvariumet är riktigt fint mina växter blomstrar förfullt =) lycka till med akvariummet
                        // drifter

                        Kommentar

                        • Lådbilen
                          • January 2004
                          • 69

                          #13
                          Ursprungligen skickat av holi
                          platyn höll sig undan lite. de andra fiskarna (när akvariet troligen var överbefolkat) såg ut att ha svårt att hålla balansen, lutade sig mot saker för att inte ligga platt längs botten
                          Två av minna guppysar gjorde på det viset ett tag, och jag lyckades lura ut att det var något som heter simblåseförlamning.. Hittade ingensatn någon bot mot detta, och avlivade de båda fiskarna efterca 1 ½ dag efersom att de skulle slippa lida...

                          kanske finns någon medicin mot detta, men inte vad jag vet.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...