Hur rengör man akvariet effektivast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Måste också tillägga att om man har ett överbefolkat kar med dåligt dimensionerat filter så funkar det inte med "mitt sätt"....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      "Nere i sanden behövs skiten för gödning till växterna."
      Är det gammal fisks*it som de som har växakvarium tillsätter.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Kjell Fohrmann, är det någon nybörjare eller...?
        Men vad bra! vi säger att ditt sätt är enklast och mitt bäst, låter väl bra
        Jo man kan ändra sig. Förr var jag tex helt inne på bottenfilter. Nu föredrar jag innerfilter.


        Mvh Erik
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #19
          Framförallt så låter det bra om du tror på ditt sätt och jag på mitt... Sedan så är det faktiskt så att jag kör bottenfilter i ett kar också... så jag hävdar inte att "mitt" sätt alltid är bäst... Jag måste nog vara rätt flexibel eftersom jag kör med följande lösningar... förutom det jag beskrev ovan...
          Bottenfilter, innerfilter och engelsk sjöstensbotten i mitt 450 l yngelkar....
          Ytterfilter, tre innerfilter och en dm sandbotten i mitt malkar...
          Ytterfilter, innerfilter och inget bottenmaterial i mitt blivande diskuskar...
          Men jag hävdar fortfarande att om man vill ha ett lättskött kar så anpassar man akvariestorlek och filtrering till fiskarna... och kan på så sätt få ett akvarium som man inte behöver stöka så mycket med....

          Kjell Fohrman nybörjare??? Jo, det lär han väl kunna vara på något... men knappast på något akvarierelaterat av vikt... eller hur Kjell??? :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Knappast Kramfors... men helt ologiskt vore det inte... bönderna använder ju gammal koskit för att få sina växter att växa :-)

            Men i vanlig ordning så pratar vi inte om den mängden fiskskit som dina fiskar producerar i ditt kar... där skulle det förmodligen aldrig gå att få en sådan biologisk balans så att du inte behövde tömma karet på föroreningar....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Självklart vill man ha så lite stök som möjligt. Men har du fisk som bökar runt och skiter mycket så har du inget val.
              Vet inte om det här är rätt ställe men ska bli intressant att kolla på din hemsida sen

              Mvh Erik
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                Jag har växtkar och kan endast suga rent sanden på några få ställen där det inte finns växter, där jag brukar mata fiskarna. Men jag byter 1/3-1/2 vattenmängden 1-2 ggr i veckan. Det räcker i princip att bara suga upp vattnet, men jag matar med räkmix, så det brukar bli lite ärtskal kvar. Så för att få bort dessa, så passar jag på att slamsuga på de ytor som jag nämnde och de ärtskal och växtdelar som råkar ligga på andra ställen där det finns växter.

                -BiGGan-: Du skall inte göra storrengöringa och tömma akvariumet en gång i månaden, det gör det svårare än nödvändigt för dig och dina fiskar. Beroende på hur stort akvarium du har, så skall du göra det ca en gång per år (om du har ett litet akvarium under 100 liter). Om du har ett större akvarium behöver du inte göra det förrän du skall flytta akvariumet. Detta om du eftersträvar och lyckas få en biologisk nedbrytning av föroreningarna i akvariumet. Detta görs av akvariets bakterier (därav namnet biologisk filtrering). Dessa tar en till två månader att få igång. Så varje gång du gör en storrengöring, så tar du bort de flesta av dessa bakterier.
                Fiskarna utsöndrar Amoniak (NH4), som bakterierna gör om till Nitrit (NO2) och sedan gör andra bakterier om Nitrit (NO2) till Nitrat (NO3). Amoniak och Nitrit är mycket giftiga för djur, medans Nitrat inte är giftigt i låga doser.
                Så det blir som om du startar om med ett nytt akvarium varje gång du gör detta (med all det besvär som detta medför, med dödsfall bland fiskar etc, se forumet och artiklar i zoopet.com).

                Men för att inte få för höga doser av NO3, som är giftiga för fiskarna (och även för att få låga doser av gifterna NH4 och NO2), så byter man 30%-50% vatten minst en gång i veckan (det ger även växterna lite mer näring, som du bör tillsätta, exemeplvis TMG, Ferrogan eller PMDD). Genom att bara byta vatten, så behåller du de mesta av bakterierna, och behöver inte vänta i en-två månader att få igång bakteriefloran. Om man vill, så kan man suga rent bottnen, men det är mer av estetiska skäl än av ren nödvändighet. Så om du gör som Tant Nancy eller som eriahl spelar alltså inte så stor roll. Huvudsaken är att du byter 30%-50% vatten i veckan, för att få bort NH4, NO2 och NO3 (och ev växtdelar och matrester på bottenytan).
                Slammet som finns i bottensanden är då till stor del dessa bakterier som du vill ha. Men det finns normalt tillräckligt med bakterier i filter,på växter och andra ställen i sanden. Så om du suger rent med slamsug 20%-50% av bottensanden vid vattenbyten, så gör det inte så mycket. Så gör som du vill, men gör inte storstädningar.

                Bakterierna är även en av orsakerna till att man brukar rekomendera att inte göra rent filtret samma dag som man byter vatten. För om man rengör filtret, så tar man ju bort en del av bakterierna som man vill ha kvar. Och om man inte gör ren filtret, så kommer det nya vattnet i akvariumet att "infekteras" av filterbakterierna. Detta om man låter blir att göra rent filter och vattenbyte samtidigt. När man sedan gör rent filtret, så kommer filtret att "infekteras" från akvariumvattnet.
                Om du får rengöra filtret varje vecka, så har du troligen för liten filtervolym för ditt akvarium (kan bero på överbefolkat akvarium eller litet filter). Lösning är antingen att minska antal fiskar eller att gör ett större innerfilter av blå filtermaterial och ett pumphuvud (se filteravdelningen här i Zoopet) eller köp ett större filter (gärna ytterfilter, de brukar ha en större filtervolym än innerfilter). Filtervolymen är viktigare än filterkapaciteten (l/timme), även om den inte är ovesäntlig.

                Jo, även som zingo_boy skriver. Är det inte lite dumt att blanda en "tropisk fisk" (skalarer) med en "tempererad fisk" (guldfisk)? Kan vara svårt att uppfylla bägge fiskars önskan om vattenvärme. Du bör alltid kolla, exemeplvis här i zoopets fisklista, vad fiskarna önskar för vattenvärden och temperaturer innan du köper dem. Det kan fungera hjälpligt ,som i ditt fall, men om man har för kallt så är fiskarna mer mottagliga för fisksjukdommar, och har man för varmt så dör de för tidigt.

                Lycka till med ditt akvarium i fortsättningen, och kom ihåg vid akvariumsköttsel gäller ordstävet "bättre lite skit i hörnorna än ett rent helvete".
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #23
                  Oj, det blev ett långt inlägg
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #24
                    Härligt Jackson... du skrev det inlägg jag inte hade tid att skriva.... så BiGGan.... jag håller helt enkelt med föregående skrivare :-)
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • -BiGGan-
                      • June 2004
                      • 21

                      #25
                      tack för alla goda råd å svar!

                      Jätte Tacksam...

                      tja, mitt akvarie e kanske lite litet.. (54L) så jag får nog skärpa mej...
                      Ja att flytta Scalarna låter rätt bra... Men frågan e vart?
                      Har inte direkt nått annat större akvarie... Inte kan man rusa å köpa nytt heller, man har ju sina begränsningar...
                      Men ska prova att inte luckra å försöka göra rent pumpen ofta... Hum... Aja det får väl ordna sej på ett eller annat sätt.

                      Tack allihop!
                      *Man lär sej hela livet, även imorgon också...*

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #26
                        Ditt akvarium är för litet för både guldfiskar och scalarer.... katastrofalt litet dessutom.... köp ett 200 l akvarium eller byt in fiskarna till något mera passande... Guppys eller kanske snäckskalslekare... lite beroende på vilka värden du har i kranvattnet....
                        Glöm det där med att inte luckra och att rengöra pumpen ofta... det kommer att sluta med katastrof i alla fall... dessutom är det inte djurvänligt att hålla dessa fiskar i ett så litet kar...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • -BiGGan-
                          • June 2004
                          • 21

                          #27
                          Tack så jätte mycket för alla goda råd å förslag...
                          Ska försöka tänka efter å ta till godo av alla era råd

                          Tack
                          *Man lär sej hela livet, även imorgon också...*

                          Kommentar

                          Arbetssätt...