Hur rengör man akvariet effektivast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -BiGGan-
    • June 2004
    • 21

    Hur rengör man akvariet effektivast?

    Hallåj

    Varje gång jag gör rent, så känner jag att jag tvungt måste byta allt vatten (ja lite skrap på botten blir det ju...)
    Men annars försöker jag lägga i helt nytt vatten...För att det ska bli så rent som möjligt... Läste att göra rent så grovt relativt ofta inte var bra...(gör rent ca en gång i månaden...)
    Men eftersom jag har två stora slöjstärtar å två Scalare så blir det rätt smutsigt rätt fort...
    Men sist jag bytte hade jag nog lite för kallt vatten för mina scalare betedde sej jätte konstigt när de fick komma i akvariet igen.. min Mal också... =S Men jag hällde i lite varmt vatten å efter en så där 30min var allt normalt igen.. (puh...)

    Men har ni nått tips?
    jag försöker bara byta hälften av vattnet men när jag luckrar upp sanden blir det om möjligt ännu smutsigare än tidigare... Så det blir inge bra heller....
    vet inte om jag måste byta pump... Den är "full" efter bara en vecka...
    Ska jag bara rengöra pumpen varje vecka å sen låta vattnet vara? eller ska jag byta det samtidigt?

    ???...Tacksam för svar...???
    *Man lär sej hela livet, även imorgon också...*
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Om man har storbajsare så är det bra att byta lite mindre vatten oftare.

    Skaffa en "slamsug" som du kan använda när du tar ur vatten, då kan du samtidigt suga bort bajs och eventuella foderrester. Men du skall då bara suga precis över bottnen, du skall inte luckra upp sanden.

    Du måste vara lite observant på temperaturen på det nya vattnet du tillför. Det är inte bra för fiskarna med stora snabba temperaturändringar.

    Är det så att fiskarna skitar ner jätteJätte<font size="4">JÄTTE</font id="size4"> mycket så tycker jag du skall överväga att ta bort sanden/gruset helt och hållet. Det blir lättare att hålla rent då.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Man kan ju börja med att fundera vad du har fiskarna i .... är akvariet tillräckigt stort och vad har du för filter??? När akvarium och filter är anpassat till fisken så blir det inte så där skitigt.... Både slöjstjärtarna och Scalarerna skall hållas i akvarium på runt 200 liter...Att göra helt rent till fiskarna regelbundet är vansinne.... läs runt på forumet här så inser du varför....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Lillebror
        • June 2004
        • 55

        #4
        Yepp, tant Nancys kommentar är klockren. Kör med slamsug med jämna mellanrum men byt aldrig mer än 50% av vattnet.

        Om ditt kar ändå blir väldigt smutsigt väldigt snabbt så beror det på för litet kar i relation till antalet fiskar och för dåligt filter.
        Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

        Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

        Kommentar

        • Ginfizz
          • May 2003
          • 122

          #5
          Ursprungligen skickat av Holmby

          Skaffa en "slamsug" som du kan använda när du tar ur vatten, då kan du samtidigt suga bort bajs och eventuella foderrester. Men du skall då bara suga precis över bottnen, du skall inte luckra upp sanden.
          En ny fråga, tänkte jag tar den här. Varför ska man inte suga med slamsugaren i sanden...? Jag brukar göra det och får upp en hel del skit då.
          80 cm c:a 100 l.
          4 Fjärilsciklid.
          2 Kakadua ciklid.
          1 hongkong pleco

          Kommentar

          • Kid
            • February 2004
            • 183

            #6
            Många anser att en stor del av de nyttiga bakterierna finns i sanden, och om man rengör den för noggran så försvinner dessa.

            Men. Visst finns en del av de nyttiga bakterierna i sanden, men de finns överallt i akvariumet oxå: glaset, växterna, inredningen, vattnet, filtrena etc.

            Jag brukar själv slamsuga ordentligt 1 eller två ggr i månaden.

            Fast som det nämnt ovan, byt inte för mycket av vattnet på en gång!
            Att flytta fiskarna för att totalt rengöra karet och fylla med helt nytt vatten är som sagt rätt så vansinnigt!!
            mvh
            /Kid

            Kommentar

            • Somab
              • June 2004
              • 16

              #7
              Ursprungligen skickat av Ginfizz
              Ursprungligen skickat av Holmby

              Skaffa en "slamsug" som du kan använda när du tar ur vatten, då kan du samtidigt suga bort bajs och eventuella foderrester. Men du skall då bara suga precis över bottnen, du skall inte luckra upp sanden.
              En ny fråga, tänkte jag tar den här. Varför ska man inte suga med slamsugaren i sanden...? Jag brukar göra det och får upp en hel del skit då.
              Nere i sanden behövs skiten för gödning till växterna .
              slamsug bara det översta lagret.
              Jag byter hällst bara 1/3 av vattnet så inte vattnets kultur förstörs men när man slamsuger så sjunker nivån fort så det gäller att va försiktig eller man kan ha en tunnare slang än dem som finns färdiga att köpa

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ser bara fördelar med att "dammsuga" i gruset. Ingen risk för att gammal skit,foder ska börja ruttna. Dammsuger vid varje vattenbyte.

                Mvh Erik
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Tycker inte att det är bra att luckra upp i sanden. Skiten kan gott stanna där, och när saker bruts ner blir det til näring och gödning till växterna. Skit som ligger på sanden kan man dock gott ta bort:P

                  Mvh malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • Lillebror
                    • June 2004
                    • 55

                    #10
                    eriahl: Den "gamla skiten" ska börja ruttna. Dina nitrifikationsbakterier måste ha någonting att jobba med.

                    Själv slamsuger jag bara en gång i månaden. Har man ett biologiskt väl fungerande kar behöver man så gott som aldrig slamsuga bottnen.
                    Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

                    Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Bakterierna behöver även syre, om du inte "rör om" i gruset finns en risk, även om liten, att det blir syrebrist i botten. Är väl medveten om att det inte ska vara kliniskt rent i ett akvarium och det lyckas man inte få av att suga i gruset vid vattenbyte.
                      Nu har jag inte en enda växt, skulle iofs göra likadant ändå men glesare.
                      Karen är väl fungerande men sen beror det lite på vad för fisk man har hur man måste sköta dom.
                      Den dag du måste tömma ett akvarium märker du nog en "viss" skillnad när du tar ur gruset beroende på skötselsätt.
                      Alla har olika "rätta" skötselsätt, betyder inte att någons är fel

                      Mvh Erik
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Kan ju säga så här... Jag har sandbotten och slamsuger aldrig... inte ens ovanpå botten. För ett år sedan blev jag tvungen att flytta akvariet och tömde det då på allt, inkl sand.. (akvariet är på 720 l) Efter det har jag inte slamsugit... jag har däremot haft strul med mina växter eftersom alla godsaker i botten blev bortstädade i flytten. Nu, ett år senare, har allt kommit igång... min Tigerlotus blommade t o m för ett tag sedan... och det enda jag gör är att tillsätta TMG och att jag låter botten vara... Tror ni att akvariet ser hemskt ut efter ett år utan slamsugning.... kolla mina bilder på zoonen... finns även bilder på min lotus som blommade...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • zingo_boy
                          • August 2002
                          • 983

                          #13
                          Ursprungligen skickat av -BiGGan-
                          Hallåj

                          Varje gång jag gör rent, så känner jag att jag tvungt måste byta allt vatten (ja lite skrap på botten blir det ju...)
                          Men annars försöker jag lägga i helt nytt vatten...För att det ska bli så rent som möjligt... Läste att göra rent så grovt relativt ofta inte var bra...(gör rent ca en gång i månaden...)
                          Men eftersom jag har två stora slöjstärtar å två Scalare så blir det rätt smutsigt rätt fort...
                          Men sist jag bytte hade jag nog lite för kallt vatten för mina scalare betedde sej jätte konstigt när de fick komma i akvariet igen.. min Mal också... =S Men jag hällde i lite varmt vatten å efter en så där 30min var allt normalt igen.. (puh...)

                          Men har ni nått tips?
                          jag försöker bara byta hälften av vattnet men när jag luckrar upp sanden blir det om möjligt ännu smutsigare än tidigare... Så det blir inge bra heller....
                          vet inte om jag måste byta pump... Den är "full" efter bara en vecka...
                          Ska jag bara rengöra pumpen varje vecka å sen låta vattnet vara? eller ska jag byta det samtidigt?

                          ???...Tacksam för svar...???
                          till att börja med, ha inte scalare och slöjstjärtar tillsammans. när vart de "hälsosamt" att ha tropiska och kallvatten fiskar tillsammans?

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Eftersom BiGGan redan fått vettiga svar/funderingar så..

                            Tant Nancy: Som sagt finns det inte bara ett fungerande sätt att sköta akvarium på. Finns iofs dom som missköter akvariumen, men det är ju en annan sak. Har haft akvarium med mycket växter skötta på mitt sätt där växterna oxå frodats.
                            Nu ska jag kolla på någons zoon..

                            Mvh Erik
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Helt klart kan man sköta akvarierna på flera sätt... känns bara som "mitt" sätt är det enklaste... Att bara slänga i en slang och tömma... utan att böka runt med en hävert i botten... Tro mig, jag vet... skötte karet så tills för några år sedan... när jag fick en lektion i biologisk balans av Kjell Fohrman :-)
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...