Riktning av pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doggosh
    • May 2004
    • 80

    Riktning av pump?

    Hej, jag har installerat en ny pump till mitt akvarium. Det är en EHEIM aquaball 2210/2212 (alltså två till tre filter-korgar). Men jag har inte riktigt uppfattat hur man ska rikta den. Just nu har jag den på bakre rutan riktad mot mitten av den främre rutan (alltå ungefär 45 grader). Utblåset är precis under vattenytan. Mitt akvarium är 80 liter med måtten 50x40x40.

    Och sen så undrar jag också om det är nödvändigt med bubblor. Tillförser dom vattnet med mer syre eller är det bara en smaksak?
    Vichy Nouveau - Godare än vatten.
  • Lillebror
    • June 2004
    • 55

    #2
    Hur du riktar den spelar ingen roll, så länge utblåset är alldeles vid vattenytan och krusar denna ordentligt.

    Luftbubblorna har i huvudsak bara en estetisk betydelse. En syresten, exempelvis, är ett snyggt tillbehör men ineffektivt då det gäller syresättningen. Den vattenrörelse bubblorna skapar när de kommer upp till ytan syresätter vattnet, men är som sagt inte alls lika effektivt som ett innerfilter som sätter ordentlig rörelse på vattenytan.

    /Lillebror

    Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

    Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

    Kommentar

    Arbetssätt...