Frågor om pump..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sol
    • May 2004
    • 37

    Frågor om pump..

    Hej

    Diskuterade länge med en god vän om hur en pump ska fungera. Han berättade för mig att det måste komma luftbubblor från den för att det ska funka rätt. Min pump däremot pumpar bara ut en kraftig våg av vatten (har strålen nära ytan så det blir kraftig cirkulation).

    Är det bara olika modeller eller är det fel på min pump (fiskarna verkar att må prima - neontetror och guppys)...

    Tack för alla vettiga svar!
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Det räcker att ha vattenstrålen så att ytan krusas lite. Man kan på det flesta pumpar koppla på en diffusor för att få syrebubblor i utblåsvattnet men det behövs normalt inte.

    Kommentar

    • Sol
      • May 2004
      • 37

      #3
      Tack för ett sånt snabbt svar! Då behöver jag inte oroa mig förhoppningsvis..

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Du behöver inte oroa dig. Har du som Peter1904 skriver utblåset från filtret riktat så att ytan rör sig så får fiskarna normalt med syre. Bubblorna är mest istället för snyggt (men de sätter även fart på vattnet mot ytan, så helt utan funktion för syresättning av vatten har de inte).
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...