Fiskar till 280 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Fiskar till 280 liter

    Går dessa fiskar att ha tillsammans i ett 280 liters kar?

    6 scalar
    5 pakistanbotior
    2 mosaikgurami
    2 blå gurami
    2 Ancistrus (L144A)
    (Eventuellt hade jag tänkt ha några små stimmfiskar eller några små pansarmalar om det får plats)
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Det bör gå eftersom du ska ha 4st Gurami så har dom tillräckligt med jobb att jaga varandra.

    P.s Personligen så tycker jag det är för mycket fisk till 280l
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Jag tycker du kan ha mer fisk än så... Prova dig fram genom att köpa några i taget så känner du när det är fullt..

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag tycker att du kommer att få för mycket stora fiskar i en salig blandning. Det ger, i mina ögon, ett rörigt intryck och dessutom tycker jag att stora fiskar inte kommer till sin rätt utan små kontrasterande fiskar...
        Här kommer mina riktlinjer som jag använder när jag ska bygga upp fiskbesättningen i en akvariemiljö... allt är sådant jag kommit fram till efter flera års planerande som förr ofta slutade i fisksoppa....
        Minst två algätande malar och ev någon färggrann mal som en Golden Nugget...
        Ett stim (6 eller flera) fiskar som tar hand om matrester på botten... brukar bli Corydoras, Botior eller Kuhlii.
        Lagom antal av en större fisk... Scalare, Gurami eller liknande... men endast EN sort av dem och helst i någorlunda samma färg eller färgsättning.
        Resten av karets volym fyller man med en passande stimfisk... är karet på över 300 liter kan man välja 2 sorters stimfisk. Ofta får man plats med minst 30 tetror eller liknande i stimmet då..

        Känner man sedan att karet känns tomt så fyller man på med malar, eller någon fisk i de andra grupperna.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen skickat av Tant Nancy
          Jag tycker att du kommer att få för mycket stora fiskar i en salig blandning. Det ger, i mina ögon, ett rörigt intryck och dessutom tycker jag att stora fiskar inte kommer till sin rätt utan små kontrasterande fiskar...
          Här kommer mina riktlinjer som jag använder när jag ska bygga upp fiskbesättningen i en akvariemiljö... allt är sådant jag kommit fram till efter flera års planerande som förr ofta slutade i fisksoppa....
          Minst två algätande malar och ev någon färggrann mal som en Golden Nugget...
          Ett stim (6 eller flera) fiskar som tar hand om matrester på botten... brukar bli Corydoras, Botior eller Kuhlii.
          Lagom antal av en större fisk... Scalare, Gurami eller liknande... men endast EN sort av dem och helst i någorlunda samma färg eller färgsättning.
          Resten av karets volym fyller man med en passande stimfisk... är karet på över 300 liter kan man välja 2 sorters stimfisk. Ofta får man plats med minst 30 tetror eller liknande i stimmet då..

          Känner man sedan att karet känns tomt så fyller man på med malar, eller någon fisk i de andra grupperna.
          Okej. Det låter bra! om jag gör så här då:
          Som algätande malar har jag 2 st ancistrus.
          Som matrestätande fiskar, 5 st pakistanbotior.
          Som lite större fiskar, 6 st scalare.
          och någon stimmfisk (förslag?).

          Blir detta bättre tror ni?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Någon kommentar? Skulle det bli bättre så?
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • Lillebror
              • June 2004
              • 55

              #7
              Visst är stimfiskar trevliga...men i mina ögon finns det bara en riktigt älskvärd akvariefisk: Guldfisken

              Köp fyra, fem guldfiskar till ditt kar istället. Det skulle jag ha gjort.

              Då får du fiskar med individuella personligheter och ett sällskap för åratal framöver !
              Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

              Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Ursprungligen skickat av Lillebror
                Visst är stimfiskar trevliga...men i mina ögon finns det bara en riktigt älskvärd akvariefisk: Guldfisken

                Köp fyra, fem guldfiskar till ditt kar istället. Det skulle jag ha gjort.

                Då får du fiskar med individuella personligheter och ett sällskap för åratal framöver !
                Ska jag vara ärlig så är jag faktiskt inte särskilt förtjust i guldfiskar... jag vill helst ha de fiskar jag har nämnt ovan.
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • bottes
                  • March 2004
                  • 232

                  #9
                  Du kan väl köpa typ 6st siamesiska algätare, rolig att se på och bra för akvariet!!
                  Annars går sorgmanteltetran bra.
                  Daniel
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10

                    Min städpatrull består av:

                    3 Ancistrusar
                    3 Corydoras (skall nog skaffa ett par till)
                    3 Siamensis
                    3 Amanoräkor

                    De klarar jobbet galant tillsammans
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Lubbe
                      • February 2004
                      • 677

                      #11
                      Okej, jag har bestämt mig. De här fiskarna vil jag ha:

                      6 st scalar
                      5 st pakistanbotior
                      3 ancistrus
                      x "stimfisk"

                      Någon som har ett förslag på en stimfisk? Den ska gärna vara färglad och lättskött och inte allt för stor (men inte så liten att den riskerar att bli scalar mat!)
                      310 l - Sydamerika
                      200 l - Asien
                      104 l - Asien
                      70 l - Sydamerika

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Rosentetror är snygga.... även Citrontetrorna. Kolla bilderna på min zoonen, de blir mycket gulare än på bilden här på zoopet.

                        Jag skulle rekommendera att du drar ner antalet Scalarer till fyra... får du ett lekpar så kommer du förmodligen ändå bara att få två kvar. Jag hade fyra st i ett 220 liters kar... och det blev jättekrig när två av dem började leka....

                        Har du tänkt på en sak... om du byter ut botiorna till corydoras... så har du bara sydamerikanska fiskar... ett biotopakvarium alltså...

                        Tipset med 6 st siamensis var nog lite ogenomtänkt... de blir nämligen ca 15 cm när de blir vuxna... då blir det nog väl trångt...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Hej Lubbe!!

                          Jag hade för allt smör i småland inte gett upp tanken på gurami som jag tycker varit väldigt lättskötta. Skalarerna däremot hade jag släppt. Kanske hade jag avstått från pakistanbotiorna som blir ganska stora. Jag älskar corydoras och hade hellre valt ett stim av dem. Botia striata är en annan botiasort som inte blir lika stor tror jag. Jättesnygg! Jag tror att pansarmalar och botior "konkurrerar" om samma utrymme och tror inte det blir hellyckat att ha dem ihop. Jag har botia i ett kar och pansarmalar i ett annat och skulle inte vilja blanda dem.

                          Jag har många olika sorters gurami i mitt kar och tycker de är jättefina. När jag hade få var de lite "bråkigare". Jag tycker gurami är otroligt rolig och vacker att se på. Jag har även tre skalarer tillsammans med dem och de är lite felplacerade tycker jag såhär i efterhand. Största anledningen är väl för att de har minskat beståndet med kardinaltetror. (Såg hur en av dem smaskade i sg den minsta kardinaltetran när vi utökade stimmet för en månad sen). Å hur skall det då inte bli sedan när de blir större?!?

                          Lycka till med valet av fiskar!!

                          Mvh // Jenny
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • mats41
                            • February 2004
                            • 593

                            #14
                            Rödmunstetra eller briljanttetra kanske.
                            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                            Kommentar

                            • Lubbe
                              • February 2004
                              • 677

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Tant Nancy
                              Rosentetror är snygga.... även Citrontetrorna. Kolla bilderna på min zoonen, de blir mycket gulare än på bilden här på zoopet.

                              Jag skulle rekommendera att du drar ner antalet Scalarer till fyra... får du ett lekpar så kommer du förmodligen ändå bara att få två kvar. Jag hade fyra st i ett 220 liters kar... och det blev jättekrig när två av dem började leka....

                              Har du tänkt på en sak... om du byter ut botiorna till corydoras... så har du bara sydamerikanska fiskar... ett biotopakvarium alltså...

                              Tipset med 6 st siamensis var nog lite ogenomtänkt... de blir nämligen ca 15 cm när de blir vuxna... då blir det nog väl trångt...
                              Okej. Ja citrontetrorna gillade jag! Hur många sådana får jag plats med i karet?
                              Okej, synd att jag måste dra ner på scalarer, men jag har heldre färre än att det bli ett krig!
                              Jag vill gärna ha kvar botiorna, de är en av de fiskarter jag fastnat speciellt för... (Om det nu inte uppstår några problem förstås?)
                              Tack för alla tips!
                              För närvarande ser nog mitt kar ut så här:
                              4 st scalarer
                              5 st pakistanbotior
                              3 st ancistrus
                              x st citrontetror

                              Nu har jag ytterligare en fråga! Vilket sorts filter vore bäst att ha till karet? Jag funderar på ett sera biofilter B 400 eller ett ytterfilter (FLUVAL 304?). Har det någon betydelse för fiskarna? Är det någon som vet ungefär hur mycket seras bio-filter kostar?
                              310 l - Sydamerika
                              200 l - Asien
                              104 l - Asien
                              70 l - Sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...