Fundering över belysningsstyrka (watt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielp
    • March 2004
    • 20

    Fundering över belysningsstyrka (watt)


    Tjo!
    Hur ligger det till egentligen.. Har läst på många ställen i forumet att en generell tumregel är att man skall ha ca 0.5w belysning per liter, men blir lite konfunderad över att det inte verkar vara något som tillverkare eftersträvar? Jag menar.. I ett 375 liters kar borde man i så fall ha lite drygt 5st 120cm (36w) lysrör? Grejjen är att armaturer inte har plats för så många rör.. Skall man ha flera armaturer eller hmm.. Är det jag som tänker fel på något sätt?

    Med vänliga hälsningar,
    Daniel
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Har läst på många ställen i forumet att en generell tumregel är att man skall ha ca 0.5w belysning per liter
    För växtakvarier kanske. För vanliga akvarier är den medskickade rampen tillräcklig, förutsatt att man inte skaffar för ljuskrävande växter.

    Grejjen är att armaturer inte har plats för så många rör.. Skall man ha flera armaturer eller hmm.. Är det jag som tänker fel på något sätt?
    Det är faktiskt lite irriterande för oss som vill ha växtakvarium. Speciellt för plånboken, men det är som med allt annat i hobbyn. Tillverkarna skruvar fram en lösning som ska vara bra för medelsvenssons akvarium med en javaormbunke och några svärdbärare.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • danielp
      • March 2004
      • 20

      #3

      Aha, nu hänger jag med igen! (Tack för ditt snabba svar

      Jag håller på att leta upp grejor till mitt införskaffade 375-liters, och det är i samband med det funderingen om belysning uppstod. Jag vet inte ännu vilka växter & fiskar jag kommer hålla, utan har endast en vision om att jag gärna på sikt vill försöka få till ett ganska "frodigt" akvarium. Har du (eller någon annan som läser detta såklart) tips på hur mycket ljus jag kommer behöva? Jag vet inte hur ljuskrävande växter är, men tänk er ljus till växter i ett "lagom frodigt 375L nybörjarkar med lite passande fisk"

      Tacksam för svar!
      /Daniel

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        jag tänker standard svärdplanta..
        jag har ett 375, med 4-5 rör (beroende på om jag kopplar in ett extra), det växer så det knakar...
        även svärdsplantorna...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • cobol
          • March 2004
          • 52

          #5
          Har sett rör som är på 50 watt, 54 cm långa. Armaturen bygger 5 cm. Man kan bara köpa själva "skalet", kåpan får man bygga själv. Dom lyser redigt. För rör + "skal" får man betala ca 1000 kr på akvarielagret.

          /cobol
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Nu vet jag inte vad du menar med frodigt akvarium, men för att få frodigt enligt min deffinition tror nog att du kommer att behöva minst 0,5 watt per liter.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Thomaslj
              • May 2003
              • 704

              #7

              Du kan göra som jag. Köpa svensson standarden och senare bygga ut ju mer ditt intresse ökar. Mitt juwel 240 hade en armatur för två rör när jag fick hem det för ca ett år sedan. Nu har jag fem rör inkopplade i det.
              Största nackdelen med detta är att jag har 3 st enkla kopplingssattser. Vilket resulterar i en hel del sladdar.
              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

              Kommentar

              • Joacim
                • December 2003
                • 964

                #8
                Jo detta med ljus är redigt irriterande när man, som i mitt fall, har ett 320l hörnakvarium med heltäckande plastkåpa och inbyggt ljus. Det finns 2 36w rör och verkar ganska lurigt att bygga in fler om man vill (som dessutom då måste vara kortare eftersom det smalnar av ganska kraftigt in mot hörnet). Visst, köpte reflektorer så det inte var allt för dåligt men spridningen är ganska tråkig...

                Nu har Defdac, Topfrog och de andra "växtkillarna" ovetande lockat in mig i växt-träsket så jag kör en lite mindre tank med växter som huvudtema. Jag bävar inför den framtid som kommer då jag vill applicera min nyvunna kunskap på hörntanken... aargh...
                /J *förvisso ganska nöjd med att ha blivit lite växtfreak *
                Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                Kommentar

                • danielp
                  • March 2004
                  • 20

                  #9

                  Tack för era svar! Det är ett träsk det här

                  Så om jag förstår saken rätt bör jag ha ca 5-6st 36w Aquarelle (eller motsvarande) till mitt 375-liters kar. Genast poppar en annan fråga upp i mitt huvud: Kommer inte 6st lysrör alstra ganska mycket värme, kanske till och med mer värme än vad fiskarna mår bra av? Har läst en del trådar som behandlar värmeproblem i akvarium, men kan inte minnas hur många rör / hur starka rör de som haft problem har..?

                  Kommer jag få värmeproblem med 5-6 rör á 36w till 375 liter?

                  /Daniel

                  Kommentar

                  • Joacim
                    • December 2003
                    • 964

                    #10
                    ok, jag hoppar raskt in och frågar mig om inte 4 rör plus reflektorer skulle klara jobbet minst lika bra? (till Daniels kar alltså) Det är väl 0.5/l vattenvolym (alltså minus inredning)?
                    /J
                    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...