Akut hjälp med mina yngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chokladbulle
    • March 2004
    • 8

    Akut hjälp med mina yngel!!

    Hej!
    Jag har köpt ett nytt akvarium till mina ciklider! (Zebra, Röd Juwelciklid)
    Och sen flera veckor tillbaka har ena zebraparet haft yngel som växt på sig så pass att de klarar sig själva nu tror jag!
    Så jag tog bort mycket vatten och flytta över alla ciklider till en varsin hink medans tillsvidare. Och till min förvåning när jag tänker fånga in mina "små" zebrayngel så får jag 2st mycket mycket nyfödda yngel i håven! De visade sig att mitt ena zebrapar fått en ny kull medans de har en annan större kull att sköta om (ca 12 yngel).

    Nu till mina frågor!
    Finns det något sätt som jag kan få mina precis nykläckta yngel att överleva? Jag har yngelakvarium! Vad ska jag mata de små med?
    Är det vanligt att zebraciklider skaffar en ny kull medans de redan har en?
    Jag har ett till zebrapar som har legat under en skiffersten i ca 2 månader och aldrig fått yngel dock så har de lagt rom 1 gång men sen såg ja inte de nå mer. Är de något fel på dom!?

    Jag håller som sagt på att byta akvarium nu så de vore bra med snabba svar!
    Tacksam för snabba svar!
    MVH
    //Robert
  • Chokladbulle
    • March 2004
    • 8

    #2
    Ingen som kan svar på någon fråga?

    MVH
    //Robert

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Är dom för små för artemia?
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • junilla
        • January 2003
        • 32

        #4
        Jag flyttade över mina nyfödda yngel till ett yngelakvarium, sen matade jag dem med TetraMinBaby (powder food), det funkar alldeles utmärkt, så de har växt till sig rejält nu =)

        Rekommenderar inte artemia eller annat fryst foder till yngel, haft dålig erfarenhet av det, då artemian varit för stor för ynglen, så de har dött på kuppen
        Bubblan82

        Kommentar

        • Legolas
          • April 2003
          • 107

          #5
          HEj
          jag skulle tipsa dig om att låta ynglen vara kvar och se till att dom har mycket växter att gömma sig i. Om jag inte minns helt fel så vaktar Zebra ciklider sina yngel så jag tror inte att det är så stor risk att dom blir uppätna. Du kan mata dom med helt vanligt fisk foder som du smular sönder i minimala bitar.
          54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
          54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
          32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


          1 katt (Cello)
          2 kaniner (Arez och
          Callisto)
          1 Hund (Xelda)
          5 Hönor och 1 tupp
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • covenant
            • April 2004
            • 84

            #6
            Jag har sebraciklid yngel och föräldrarna i ett akvarieim med tigerbarber och blåciklider. de klarar sig fint. sebrorna är så agressiva att ingen vågar sig nära.

            ps. och om du skulle förlora ett par yngel som mat till andra fiskar så är det ingen större förlust, praktiskt taget inga zooaffärer vill ha sebraciklid yngel (Rätt mig om jag har fel). och de blir jobbiga när de blir många och äldre(har jag hört).

            Kommentar

            • Chokladbulle
              • March 2004
              • 8

              #7
              "ps. och om du skulle förlora ett par yngel som mat till andra fiskar så är det ingen större förlust, praktiskt taget inga zooaffärer vill ha sebraciklid yngel"

              - Haha jo de känner jag igen :-)
              Men vilka ciklider finns de en marknad för?
              Har tänkt att skaffa Jack Dempsey (stavningen?), finns de någon liten marknad för den?

              Kom gärna med förslag på ciklider som affärer ofta byter/köper in.

              MVH
              //Robert

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Dom leker väldigt tätt så fort honan är i god kondition kommer nästa kull,du kan ta bort dom så fort dom börjar röra på sig bebisfoder och fryst cyklops är en bra start för dom.
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                Arbetssätt...