Min Ancistrus dog i natt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Min Ancistrus dog i natt...

    Usch, det är första fisken som dör för mig och det känns faktiskt lite tråkigt, även om det kanske är fånigt att "sörja" en fisk.

    Har egentligen ingen aning om varför den dog... Jag fick helt nyligen höra att de behöver celulosa och skaffade genast en "mangroverot" som jag sköljde noga och lade ner i karet igår. Samtidigt slamsög jag och gjorde ett litet vattenbyte på ca 15%. Kan det vara så att träet kom för sent? Den har bott hos mig i två veckor utan tillgång till trä. Eller kanske omställningen blev för stor? Jag gav den maltabletter för att den skulle få lite mer att äta då algerna är mycket få. Kan den ha fått för mycket mat?

    Nån som har nån teori om varför den dog? Den var ca 2,5cm och bodde tillsammans med 10 koppartetror i ett 90L kar, (pH=7,5, mjukt vatten dH=3,5, mindre än 0,1 mgN/L)
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ancistrusar som bara är 2,5 cm är rätt känsliga, och egentligen för små för att säljas. Försök hitta en - eller ännu hellre ett par - lite större. För att man ska kunna se skillnad på könen måste de vara runt 7 cm.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Zeloth
      • May 2004
      • 88

      #3
      Huuu!! Visade sig att jag hade lite för bråttom... Testade vattnet för nitrit igen, och upptäckte till min fasa att värdet låg något över 0,25 mgN/L. Det kanske var det som min lilla Ancistrus inte fixade.
      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

      // Jenny

      Kommentar

      • Lillebror
        • June 2004
        • 55

        #4
        Onekligen litet hög nitrit ja. Hur fungerar ditt filter ? Tillsätter du Sera Nitrivec eller liknande någon timme efter vattenbyten ?
        Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

        Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

        Kommentar

        • Zeloth
          • May 2004
          • 88

          #5
          Jag tycker att filtret jag har fungerat bra tills nu... Fast det har ju varit lite svårt att "mäta" hittills. Det är rellativt nytt (mindre än en månad) och jag tillsatte sånt där filter-starter som det stod i bruksanvisningen (det är ett ytterfilter) men det kanske inte räckte. Undrar om jag ska tillsätta mer bakterier..?

          Och nej, jag har inte tillsatt något efter vattenbyten, då jag tyckt att jag bytt ganska små mängder vatten, ca 10-15% en gång i veckan. Men nu ska jag verkligen se över mina rutiner och försöka minimera risken att detta uppstår igen!!
          ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

          // Jenny

          Kommentar

          • Lillebror
            • June 2004
            • 55

            #6
            Det tar en stund att få igång nitrifikationsbakterierna, också om man tillsätter bakteriekultur (vilket man i mening alltid ska göra med nystartade kar).

            Släng i 10ml Sera Nitrivec så löser det sig säkert snart.

            Jag önskar dig Guds välsignelse,

            /Lillebror
            Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

            Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

            Kommentar

            • Zeloth
              • May 2004
              • 88

              #7
              Schalom, Guds fred, Lillebror!

              Varit och snattrat på två zooaffärer idag, och insett att de närmast mig fortfarande inte har riktigt hundra koll... Fick ett tips att det kanske hjälper att börja om från början och byta allt vatten. Men som tur var nöjde jag mig inte med detta utan åkte till nästa zooaffär som ligger en bra bit bort, och där fick jag bra råd, köpte nitrivec och satte igång med att få vattnet "på rätt köl" så fort jag kom hem. Nu känns det bra, har gjort ett vattentest som dock inte visade så stora förändringar, men misstänker att jag i min iver testar för nära inpå då jag hällde i nitrivec. Ska låta detta vara till imorgon men jag tycker att fiskarna ser piggare ut redan nu. Dock förstod jag på killen i den andra zooaffären att jag kanske överdriver min nitritspik något... Fiskarna är ju inte direkt döende även om Ancistrun ju dog. Denna var kanske lite extra känslig för att den var så liten. Mina andra fiskar beter sig rätt så mycket som vanligt.

              Nu tusan ska jag minsann hålla igen på matandet och se till att detta inte inträffar igen!

              ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

              // Jenny

              Kommentar

              Arbetssätt...