Storm i baljan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccolo
    • June 2004
    • 14

    Storm i baljan?

    Har en pump som ska vara bra (Fluval4plus till 200 l akv.) är orolig att min a guppy, mollys, svärdisar och platys tycker det är för mycket fart på pumpen och måste simma mot strömmen hela tiden. Kan de dö av detta? Konstig fråga men i en akvarieaffär sa de att för stark ström kan göra fiskarna stressade. Hur vet jag om det är för "stormigt" i karet????
    Levandefödare
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Jag hade ett gäng på 10 kongotetror i mitt 275 liters akvarium och gjorde det dumma misstaget att dra upp min pump på maxeffekt. På ungefär en timme dog alla utom ett par kongotetror, så man ska verkligen inte ha för hög effekt på pumpen. Det stressar ihjäl fiskarna. Tror att tetror är extra känsliga för starkt strömmande vatten.
    Vet tyvärr inte vad som är lämplig hastighet för dina fiskar, men att de måste simma mot strömmen hela tiden verkar inte riktigt lyckat.

    MVH Andreas
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • Piccolo
      • June 2004
      • 14

      #3
      Jag har pumpen på ca hälften. Tycker det är någorlunda stilla i akvariet. Några fiskar har dött av böjd rygg och fenor som trasar sig. Skulle vilja öka vattencirkulationen för att höja syrehalten. Är det ett bra sätt att höja det på eller klarar min pump att syresätta oavsett styrka på "strålen"?
      Levandefödare

      Kommentar

      • supersunk
        • January 2004
        • 351

        #4
        Vad det gäller syresättningen beror det lika mkt på hur du placerar utsprutet av vatten. Försök rikta utblåset upp i vattenytan, då ökar syresättningen garanterat.
        400: Jordätare (uppstartsfas)
        50: Asien
        25: kampfisk

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Mina guppies brukar gilla att simma i vattenströmmen...

          Kommentar

          • Piccolo
            • June 2004
            • 14

            #6
            Tack för era svar. Kanske får jag ordning på allt, var inne i samma akvarieaffär och fick ett helt annat svar än tidigare. De sa lite mer som ni, att de som inte vill simma i strömmen undviker den, det skulle inte vara farligt. Nu väljer de flesta att simma i den trots allt.
            Levandefödare

            Kommentar

            Arbetssätt...