Tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempan
    • May 2004
    • 28

    Tack!

    Tack alla för era råd och tips!!

    Akvariet har verkligen blivit fint nu och fiskarna (de nya och gamla) ser ut att må bra.

    När vattnet hade återhämtat sig från surheten, köpte jag nya fiskar. Så nu är det fyra guppys (en hane, tre honor), fem kopparbarber och tre Ottos. Det är nog i trängre laget, åtminstone när de växer till sig, men zoohandlaren sa att det borde vara ok. Med tanke på de tidigare råden jag fått är jag ju lite tveksam. Fast jag hoppas att jag ska kunna övertala min sambo att köpa ett större akvarium till hobbyrummet till dess.

    Guppyhanen blev så stressad när kopparbarberna kom. Han simmade runt runt och bet efter allt han såg. Kopparbarberna såg mest förvånade ut och undrade vad han var så arg över. Maken till fridfulla fiskar! Men redan nästa dag hade hanen lugnat ner sig och nu ser de ut att fungera fint ihop.

    Ottosarna satte igång och arbeta så fort de kom i vattnet och nu har de gjort skinande rent i akvariet. Så rent att jag har börjat fundera över om det kan finnas så mycket kvar att äta. Kanske det behövs extra mat, när jag har så många algätare i ett så litet akvarium? Har hört att det ska finnas vegetariska tabletter, brukar ni använda sånna?
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #2
    Va skoj att råden är till belåtenhet och att du fått ett fint fungerande akvarium.
    Zoopet kan vara ovärdeligt ibland.

    Som svar på din sista fråga så funkar så kallade alg-waffers jättebra till alla sorters malar. Ibland kan andra fiskar få smak för dem också men i och med att de sjunker så brukar de räcka till malarna.
    Ett annat tips är att lägga ner försvälld brysselkål eller broccoli, eller helt vanlig gurka. Det uppskattas av de flesta algätare...
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    Arbetssätt...