Vi har nu fått ett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilla tiger
    • June 2004
    • 11

    Vi har nu fått ett

    till akvarium av en bekant, det är nog på ca 80 l & vi fick med det mesta, men det saknar ett "lock med lysramp". Är det något man kan köpa till tror ni, eller kan man tillverka ngt själv? Vilken sorts lampa bör man ha ovanför i så fall? Måste man ha ett lock eller går det bra utan? Fast det är ju trevligt med ngn form av ljus ovanför så att man ser sina kära fiskar..tänkte placera detta akvarium i sonens eget rum, det är ganska lugn omgivning, han är bara här varannan vecka.
  • Lillebror
    • June 2004
    • 55

    #2
    Vore jag i dina skor skulle jag fråga Rolle på Akvariecenter (Sandviksgatan) om en passande ramp med lysrör, för ett sådant behöver du helt klart. Han har det mesta i akvarieväg. Jag köper själv alla mina fiskar och kar där.

    ///Lillebror
    Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

    Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Det enklaste är att skaffa täckglas.Prata med närmsta glsmästare så kan nog denne skära till ett som passar.Det finns lysramper att köpa i första bästa zoo affär.Gör inte samma miss som jag gjorde och snåla och köpa en glödlampsramp.....Lyset blir tråkigt och fiskarna blir inte något vidare.Min rekomendation är att köpa en lagom lång ramp och ett aquastar lysrör
      Fredrik

      Kommentar

      • lilla tiger
        • June 2004
        • 11

        #4
        tack så mycket för kloka svar!

        ska ta & kika in hos rolles, har faktiskt inte tagit oss dit än, har handlat hos andra (ska inte nämna några namn) men jag tror inte att vi kommer att unna denna affär ngt mer, har nu fått intrycket av att de inte är vidare seriösa alls!

        Kommentar

        • Lillebror
          • June 2004
          • 55

          #5
          <b>Lilla tiger:</b> Om du avser Guldfisken vid Statoil har jag bara positiva erfarenheter från den butiken, liksom Akvariecenter. Arken har jag aldrig varit inne i ännu.

          Att jag föredrar Akvariecenter har mest att göra med att deras utbud helt enkelt är störst och bäst i Luleå.

          En annan butik jag kan rekommendera är Akvarieshopen i Rosvik. De har det mesta i akvarieväg. Du kan kika på deras sortiment på akvarieshopen.com och sedan köpa sakerna i Rosvik (det är där de håller till) när du har vägarna förbi.

          Hälsningar,

          /Lillebror

          Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

          Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

          Kommentar

          • lilla tiger
            • June 2004
            • 11

            #6
            Hej igen!

            Jadå, Preben är helt ok,har handlat av honom tidigare, dock ej fiskattiraljer! Har kikat in på akvarieshopens hemsida & den var ju helt kanon, massa roliga prylar! Kommer nog att fara dit ngn dag i veckan! Ha det gott!

            Kommentar

            Arbetssätt...