Nu behöver jag lite hjälp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilla tiger
    • June 2004
    • 11

    Nu behöver jag lite hjälp..

    Har ett 112 l akvarium som vi köpte åt äldsta pojken, 9 år. Det har gått rätt bra, bara ett smärre missöde med en nitrittopp( gissar vi) där vi förlorade 3 silverhajar & en golden nugget..Kvar har vi 2 slöjstjärtar samt en kampfisk och 2 stora röda guldfiskar samt en ensam silverhaj..Den lilla hajen verkar mycket övergiven & håller sig undan de andra hela tiden, plus att jag tror att ngn har ätit på hans stjärtfena! Den har snaggats rejält..vem kan vara boven? Jag tycker att de stora guldisarna ser himla bossiga ut så jag misstänker nog dem..han verkar mest rädd för dem iaf...Kan man ha dessa fiskar i samma akvarium eller borde jag skaffa ett till & flytta någon? För övrigt, hur mycket fisk är lagomt att ha i ett 112 l akvarium? Ska vi skaffa några fler, och i såfall vilka? Hoppas ngn kan hjälpa! <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="blue"></font id="blue">
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Hej!
    Om du kikar lite på fiskbeskrivningarna här på sajten ser du ganska snart att karet ni har egentligen är för litet för de fiskarna ni har.
    När det gäller antal fiskar så brukar en grov tumregel vara 1 liter per centimeter fisk men det beror ju lite på vilken fisk det är.
    I mitt ena kar är det kampfisken som är den "elaka" fenbitaren men han ger sig mest på den stackars guppyhannen som han antagligen ser som en konkurrent. Det går bra nuförtiden eftersom guppyn har lärt sig att hålla sig på "sin egen" avdelning.
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • lilla tiger
      • June 2004
      • 11

      #3
      Ojdå! Jag tror att vi råkde ut för en oseriös zoohandlare som sålde akvariet till oss..han sa att vi lätt skulle kunna ha 20-30 mellanstora fiskar i det! (inte för att vi tänkte klämma in så många såklart!!!) Det var ju tråkigt att höra att vårat akvarium var för litet, måste väl köpa ett större då, men det kommer nog att ta ett tag, det är ju inte direkt billigt med akvarium, tyvär...tack snälla för hjälpen!

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Om Zoohandlaren är någorlunda seriös så kan ni säkert få lämna tillbaka de fiskar ni har... sedan kan du, med hjälp av oss, ta reda på lämpliga fiskar till akvariet och få till ett roligt kar till sonen.
        Ungfödande fiskar och Ancistrusmalar som får yngel brukar vara populära i den åldern.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...