Hjälp ! Smutsigt grus !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillebror
    • June 2004
    • 55

    Hjälp ! Smutsigt grus !

    Hello ! Mitt bottenmaterial, engelsk sjösten, har blivit äckligt brunt och ett brunt skikt finns nu också på rutorna. Det går lätt att torka av med en trasa på insidan men det ser inge fräscht ut.

    Vad kan detta vara ? Jag har inga rötter eller växter och använder ingen växtgödning. Akvariet är 54L stort och har två mycket små slöjstjärtar som invånare och jag byter 40-50% av vattnet varje vecka.

    Min storasysters fiskar hälsar: Birger Brosa, Fleppe, Nemo, Nico och Nykomlingen !

    ///Lillebror
    Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

    Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Det är s.k. kiselalger. Du kan nog inte komma ifrån dem i ett sådant akvarium med de fiskarna och utan växter. Så du får fortsätta städa bort dem.

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Sitter dom fast på gruset kan du vända ner gruset, då kommer en ren sida upp samtidigt som den andra sidans alger minskar eftersom de får mindre ljus..

      Kommentar

      • Lillebror
        • June 2004
        • 55

        #4
        Tack för svaren !

        ///Lillebror
        Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

        Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det går över efter en tid.
          Byt mindre vatten om du kan enär algerna får näring genom nytt vatten.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...