Malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempan
    • May 2004
    • 28

    Malar

    Hur kommer det sig att zooägaren glatt rekommenderade mig att köpa en pansarmal till mitt lilla akvarium när jag nu kan läsa att de alltid vill leva i grupp?

    Har zooägarna ingen koll, eller är det bara ett önskemål att få leva i grupp?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Ibland har dom ingen som helst koll och ibland "luras" dom för att få sälja.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Zooägare har rätt ofta ingen koll. Hittar man en bra affär - med kunnig, intresserad personal som inte bara vill lura på dig fisk - kan det vara värt att betala några spänn extra där.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4

        Du har blivit lurad.
        Det värkar vara en oseriös akvarie affär!
        Hur stort akvarium har du?? Om det är lagom stort för pansarmalar tycker jag att du ska köpa några kompisar till den.

        Om du kan försök hitta en mer seriös affär.

        Kommentar

        • Jempan
          • May 2004
          • 28

          #5
          Mitt akvarie är ju väldigt litet, bara 40L. Så det får inte plats så himla många fiskar.

          Sen jag satte igång akvariet har jag haft problem med PH-värdet i vattnet. Det var toksurt av någon anledning. Det har jag äntligen fått bukt med nu.

          Tyvärr strök några av fiskarna med innan vattnet blev bra igen, däribland malen. Kvar är två guppyhonor och en guppyhane. Så när jag nu ska öka befolkningen igen, funderar jag ju lite på hur det ska gå till. En guppyhona till vill jag köpa. Men sedan vet jag inte. Borde man ha någon bottenätande fisk? Det skulle ju iofs få plats med 3-4st malar som inte blir så stora. Är det lämpligt tycker ni? Eller ska jag bara strunta i malarna helt och hållet?

          Kommentar

          • Bubblan89
            • November 2002
            • 1220

            #6
            Några Ottos skulle passa i ditt akvarium, de blir inte så stora ca 5 cm. De vill leva i stim så köp minst 3 stycken.
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329

            Kommentar

            • Jempan
              • May 2004
              • 28

              #7
              Tack det var snällt! Några Ottos får det nog bli.

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Det finns pansarmalar i pytteformat - Corydoras hastatus och pygmaeus till exempel. Och min favorit Aspidoras pauciradiatus, som dock är svår att hitta. Alla blir runt 3 cm och finns bland artbeskrivningarna. Gemensamt för alla pansarmalar är att gruset absolut inte får vara vasst - skäggtömmarna skadas.
                mvh Daniel
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                Arbetssätt...