Tillbehör till fiskarna!! SVARA genast!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • May 2004
    • 61

    Tillbehör till fiskarna!! SVARA genast!

    Jag har en skål med 25liters Akvarium/Skål! Har 2styckna Slöjstjärter, Stenar&Kulor, Växter, Syretabletter och Vattenkonditionerare!
    <hr noshade size="1">
    Hur ofta ska jag byta vatten?
    Mer saker som jag ska köpa som tillbehör?
    Ska jag låta fiskarna vara kvar i vattnen?
    Förklara bra tack!!
  • Gud bevare Tsaren
    • April 2004
    • 276

    #2
    Du måste tvivelsutan byta ofta i en så liten skål. Vore jag i dina kläder skulle jag byta runt 30% dagligen. Tänk på att använda några droppar vattenkonditionerare, typ Tetra AquaSafe eller Sera Aqutan, som skyddar fiskarnas slemhinnor, likviderar kloret och tungmetallerna o.dyl.

    Kommentar

    • Kusten
      • February 2004
      • 75

      #3
      Håller med. lite varje dag är i stort sett nödvändigt.

      Behåll fiskarna i skålen.

      Akta så du inte tar för varmt eller kallt vatten.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Eller så köper du ett större kar. Jag har haft akvarium i 10 år och aldrig ens vågat prova med så litet kar. Att det är totalt överbefolkat och förmodligen med undermåligt filter gör det lite till impossible mission.

        Men som dom andra sade: OM det skall lyckas så behöver du byta mycket vatten och tillsätta vattenberedningsmedel. Jag hade dock aldrig försökt efterssom det du gett dig in på är väldigt svårt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Tänk på när du skall köpa växter till slöjstjärtarna att du måste ha mycket tåliga växter som typ javaormbunkar eftersom slöjstjärtar äter typ allt.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • Lillebror
            • June 2004
            • 55

            #6
            Anubias fungerar fint också.
            Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

            Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Min svåger har en 12 liters skål med 2 slöjstjärtar.
              Jag gav honom en kruka Vattepest (Egeria Densa) och ett bottenfilter för just guldfiskskålar för att ge det en ärlig chans. Det fungerar faktiskt bra. Det har varit igång sedan påsk och fiskarna mår bra.

              Bottenfilter kostade 39 kronor, och en luftpump kostade 79 kronor. Räkna med några kronor extra eftersom du nog behöver en storlek större bottenfilter.

              Du har ju ändå 20 liters volym, så det skall nog gå bra för dig också.
              <font size="1">Edit:</font id="size1">
              Filtret skapar cirkulation i vattnet också och hjälper till med syresättningen.

              Du får prova dig fram lite gällande vattenbyten. Du behöver ju inte mata fiskarna så mycket, och då skitar de ner mindre.
              Jag skulle börja med att byta ca 5 liter, 2 gånger i veckan. Har du möjlighet att köpa teststickor för att mäta vattenvärden så kan du ha dem till hjälp för att bestämma om vattenbyten.

              Kommentar

              • imported_n/a
                • May 2004
                • 61

                #8
                Jag har följande saker på akvariumet:

                *Växter
                *Mat
                *2 guldfiskarna
                *Syretabletter
                *Vattenkonditionerare
                *Stenar
                *Små stenkulor

                Vad menar ska jag köpa?

                Kommentar

                • ricke
                  • February 2004
                  • 352

                  #9
                  ett nytt akvarium på cirka 100 L

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • May 2004
                    • 61

                    #10
                    Något jätte litet med vars namn jag kan köpa till fiskarna som renar både vattnet och ger syre till mina fiskar?

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Mattias14:

                      Om du har ca 200 kronor så kan du komplettera med ett filter och en luftpump. Det skulle också kunna fungera med ett litet innerfilter.
                      Fluval 1 tillexempel.


                      http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=591

                      Kommentar

                      • Lillebror
                        • June 2004
                        • 55

                        #12
                        Jag vet inte om innerfilter fungerar i guldfisksskålar, hur man skulle kunna fästa dom och så vidare, eftersom jag aldrig haft en goldfish bowl och aldrig kommer att skaffa någon heller.

                        Jag har också två små slöjisar i ett 54L och tre små vanliga guldisar i ett 96L. I mitt lilla kar har jag ett Hydor K10 Duo, i min mening den bästa innerfilterserien efter Eheims Aquaball-serie, som pumpar 170 liter/timmen. Det räcker gott för syresättningen om man placerar utblåset precis vid ytan och cirkulationen är heller inte för stark för de känsliga slöjisarna.

                        Skippa Fluval 1+, som token Holmby rekommenderar. Visst, det är ett dugligt filter, men fungerar sämre mekaniskt/biologiskt än Hydor K10. Priset är ungefär lika (ca 170kr för Fluval 1+ och 190kr för Hydor K10). Fluval-serien är suverän när det gäller de större filtrerna, Fluval 4+ som pumpar 1000 liter/timmen är otroligt prisvärd, men när det gäller småttingar som 1+ och K10 litar jag mer på Hydor. Det är dessutom ett snyggare innerfilter. Kvalitetsmässigt när det gäller materialvals- och sammansättningskvalitet är de väl ungefär jämnbördiga.

                        Fast jag vet som sagt inte riktigt om man kan fästa ett Fluval eller Hydor-filter i en rund guldfiskskål.

                        ///Lillebror
                        Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

                        Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

                        Kommentar

                        • Holmby
                          • February 2004
                          • 1118

                          #13
                          Lillebror:
                          Varför är jag en tok?

                          Jag gav bara Mattias14 ett exempel på litet innerfilter.
                          Filtren är oftast dränkbara, och man kan därmed lägga det på botten.

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            #14
                            Och ni andra, bry er inte vad jag gör. Jag ska köpa nya fiskar hela tiden även om dom dör! Skiter i vad som händer.. angår inte er.. FATTA!!!
                            Med detta ditt tidigare uttalande kan man nästan börja undra varför du fortsätter fråga om råd, eftersom vi andra inte ska bry oss?
                            Och om du dessutom skiter i vad som händer med fiskarna, varför vill du då veta vilka tillbehör du ska köpa?

                            Mvh. Martin
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • Tricella
                              • October 2002
                              • 1052

                              #15
                              Lägg ned att besvara frågor om folk inte kan, eller vill, lyssna på råden...

                              Denna kille har fått många svar men jag tror inte att det är det han egentligen vill...sedan är det tveksamt att killen är 13...verkligen tveksamt.

                              Det citat som Heljis hänvisar till bevisar en hel del om vilken attityd som killen har till hobbyn och fiskarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...