Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Dvärggurami var bland mina första fiskar och jag tycker inte den har varit känslig. Som nån ovan sa så skall man inte lita blint på all litteratur. Svårighetsgraderna här på zoopet är också lite lustiga ibland. Blir inte alltid klok på dem.

    Jag tror akvarium funkar på alla. Eller rättare sagt... om den bitit mig så kan den bita vem som helst. I höstas gav jag efter för min sambos eviga tjatande om ett akvarium, ett 112 liter färdigt paket med välvd ruta. "Ja du får sköta det själv. Jag tycket INTE om slemmiga, läbbiga fiskar", sa jag. Jag tycker ju om djur att gosa och kela med, typ hund och katt. Djur som kan prata med en liksom och tala om att de är hungriga. Ha, ha, ha döm om min sambos förvåning när jag efter en månad kom dragandes med ett akvarium till som jag hade fått av en kamrat. Ja, ja det stod ju tomt och om vi nu skulle ha akvarium ville jag ha ett eget till mina fiskar, slöjstjärtarna, de var inte lika slemmiga . En månad senare kom nästa hitteakvarium sen skulle barnen ha ett eget och så ett större alldeles nyligen. Än så länge har det gått jättebra. Bortfallet har varit minimalt och vattenbytena som jag tyckte verkade tråkigast av allt är faktiskt riktigt roliga. Jag plöjer gärna bland växterna med tröjan uppe vid armhålorna och snyggar till så mina bebisar skall ha det bra för nu är de mina också, inte bara sambons. Jag tycker detta är den bästa hobbyn jag har haft i mitt liv och det ger ett fruktansvärt mersug!!! Jag vill ha fler akvarier!!!

    Kanske farligt att prova Tjosan??

    Nä kör på du!!! Klart du skall bli akvarienörd du med?! Du är så varmt välkommen in i gänget!!

    Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #17
      Ursprungligen skickat av Tjosan
      Yes, det är Sandfords bok. Den är från 1998. För gammal??
      Ber om ursäkt, var lite för snabb där och blandade ihop den med en annan bok... Men det är alltid bra att söka information på flera ställen och se hur överens de är...
      Det är bra att läsa på om fiskarna innan som du gör, är så väldigt lätt att bara förälska sig i en fisk i akvarieaffären och komma hem med riktiga felköp.
      Sedan beror det mkt på hur ditt kranvatten är. Har du testat om du har mjukt eller hårt vatten? Det är bra att veta vattenvärden innan man bestämmer vilka fiskar man vill ha. Det går att mickla med vattenvärdena men det blir så mkt enklare att bara kunna ta vattnet från kranen...
      Håller för övrigt med Lenmar: farlig hobby som det är lätt att bli biten av! - Men ack så kul!
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Tjosan
        • January 2004
        • 75

        #18
        Ja du Jenny, jag är faktiskt lite rädd att det är "farligt" att prova. Antingen för att jag inte kommer tycka att det är kul och då står jag där ett par tusenlappar fattigare och med ett gäng fiskar som jag inte vet var jag ska göra av... eller för att jag blir biten precis som ni är här på zoopet och då kommer att fylla hela lägenheten med akvarier. Önskar mig redan nu ett malawi.. :-)
        Kul att höra din "historia" - att man kan svänga så mycket.

        Å så till Morellen. Jag har som du skriver letat info på lite olika ställen och det är precis det som gör mig så förvirrad, för i vissa fall motsäger infon sig helt och hållet.. Men det är då jag slänger in en fråga här på zoopet =)

        Kommentar

        Arbetssätt...