Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Fiskar

    Inredningen till mitt akvarium tänkte jag försöka få så stilren som möjligt. Mörkt grus, stenar (också mörka) och växter.

    1. Något förslag på vilket grus och stenar jag kan tänkas ha?

    Å så till fiskarna. Målet med akvariet är att ha någon fisk som är iogonfallande och drar till sig "åskådare". Sen vill jag ha någon som man ganska snart lägger märke till för ett kul beteende. Därefter vill jag att man ska upptäcka mer och mer ju längre man tittar på karet, kanske någon som gömmer sig bakom stenar och växter men tittar fram lite då och då.

    Så till ett 104-liters kar funderar jag på följande:
    a) Börja med att sätta i 5-6 pansarmalar för att ha någon som städar botten från mat med en gång.
    b) Nästa fisk blir någon sorts platy - kanske en grupp på 5 fiskar. Har läst att de äter lite alger, så det borde vara lämpligt att sätta i dem i början.
    c) Ett stim sebrafiskar (7-8 st).
    d) 3 mosaikgurami - för att få en fisk som lockar till sig åskådare pga sitt vackra utseende.
    e) 1 kampfiskhane och 3 honor

    Jag känner inte att jag uppnår mitt mål riktigt med ovanstående och jag vet inte heller om fiskarna passar ihop. Funderar dessutom på att byta ut sebrafisken mot någon form av tetra.

    2. Vad tror ni om ovanstående?
    3. Bör jag byta ut någon av fiskarna för att få ett intressant och iögonfallande akvarium?
    4. Går det att blanda olika guramis istället för bara ha mosaikgurami?
    5. Hur är antalet fiskar i förhållande till storleken på kar (104 liter)
    6. Behöver jag mer algätare? Vilken sort i så fall?

    Jag är så tacksam för alla åsikter.
    /Tjosan
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    #2
    Om ditt akvarie är nystartat så ska du inte börja med att sätta i 5-6 malar då det inte finns nått för dom att äta ännu.

    Kommentar

    • Tjosan
      • January 2004
      • 75

      #3
      Men det går väl att mata dem?

      Är det bättre att starta med platy då?

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Hej Tjosan!

        Låter tjusigt med mörk sand. Välj ett par ljusa stenar som bryter det mörka i så fall. Det tycker jag är snyggast.

        Pansarmalar är kul fiskar som drar ögonen åt sig för sitt gulliga beteende. De tycker jag absolut du skall ha. Dock så är de "riktiga" fiskar som inte bara kan leva på gamla bottenrester lite egen malmat till dem gör att de mår bra. Skall du ha pansarmalar så tänk på att inte ha större saltmängder i vattnet och framför allt på att välja finkornig sand utan vassa kanter. Pansarmalar tycker om att böka omkring på botten och för stor sand och vassa kanter skadar deras skäggtömmar. En riktig mal som rensar bättre behöver du nog oxå, ancistrus kanske? Eller två otocinclus? Malar är inte det sista man tillsätter utan kanske tvärtom bland de första. Har jag lärt mig.

        Platy är en bra nybörjarfisk som äter lite alger. De hade jag också i mitt första akvarie. Kör på dem.

        Mosaikgurami tror jag nog kan bli lite för stor för ditt akvarie. De skall dessutom gärna hållas med en hane och två honor så dem hade jag sparat til ett större kar. Kolla in dvärggurami eller läppgurami. Många på zoopet har skrivit att de skall vara lite aggressiva av sig men det har inte jag märkt. Jag har tre par och de är jättelugna och jättevackra. Likaså läppgurami som blir aningen större än dvärggurami. De finns i lite olika färger och är kul att se på.

        Sebrafiskar hade jag nog tagit mig en funderare på. De är snabba väldigt aktiva fiskar som håller sig högt upp i vattenregionerna. Mina sebrafiskar stimmar inte alls. De är små individer som småbråkar hela tiden och som gärna nafsar mina kampfiskar i fenorna. Om du skall ha nån stimfisk så tycker jag du skall titta på nån liten tetra istället. Varför inte neontetror, de är vackra, lugna och stimmar bra.

        Jag hade nog väntat med kampfiskarna om jag inte visste att de var lugna och skötsamma, dvs inte stilade upp sig och bråkade, med resten av invånarna.

        Berätta hur det går. Nu kan jag inte ha fler akvarier så det är alltid kul att höra om nystarter.

        Käcka hälsningar // Jenny

        Kolla in zoopet hur mycket fisk du får plats med. I början räknade jag en centimeter fisk per liter men det spricker om fiskarna är stora, då får man räkna lite fler liter per centimeter.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • kevlargirl
          • May 2003
          • 205

          #5
          Ska bara tillägga att tetror också kan vara retsamma mot kampfiskar och bita i fenor. En av mina forna neontetror fick pga det sittena öga bortbitet... Lycka till med ditt nya akvarium!

          Kommentar

          • Tjosan
            • January 2004
            • 75

            #6
            Tack!
            Låter som att jag behöver tänka om lite... Platy och Pansarmal behåller jag av ovanstående. Sen får det bli någon av de två algätarna som Jenny nämner och Dvärggurami. Var inne i en djuraffär idag och tittade vad som fanns. Bestämde mig redan då för att slopa sebrafisken och ta en tetra istället. Tyvärr är jag inte så förtjust i neontetrans utseende, men det finns ju många andra, svart neontetra, silvertippstetra, rosentetra eller kanske vinkeltetra... någon som vet vad som är att föredra?

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Halloj igen!

              Vill varna för silertipparna. Har haft sådana och de har jag gett bort. Snabba och ettriga och behöver mycket simyta, lite "reviriga" upplevde jag dem. Mina sorgmanteltetror har varit jättelugna tillsammans med mina dvärggurami. De är lite fina tycker jag. Svarta neoner är också läckra. De skall jag nog ha i nästa akvarie tror jag (om det blir några fler, har ju bara fem).

              Berätta hur det blev sen. Glöm inte det!!

              Jenny
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Tjosan
                • January 2004
                • 75

                #8
                Hej Jenny,

                Självklart ska jag berätta hur det går när jag väl kommer så långt. Än så länge är det ju bara på planeringsstadiet. Är fortfarande lite orolig över att jag inte kommer tycka det är roligt i längden, men sånt vet man ju inte förrän man provat. Börjar iaf känna att jag har så pass mycket kunskap nu att jag kan "våga" köpa ett akvarium - har ju "bara" läst på i ungefär ett halvår nu...

                Tack för all hjälp - den är verkligen till stor nytta :-)

                Kommentar

                • Tjosan
                  • January 2004
                  • 75

                  #9
                  Satt precis och läste om Dvärggurami i min akvariebok. Där står att akvariet ska ha varit igång minst ett halvår innan dvärgguramin kan sättas i. Någon som har erfarenhet av det här?

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    hur gammal är din akvariebok???
                    (är det sanfords bok som du nämnde hade jag inte litat blint på den eftersom den är rätt gammal)De är känsliga för dålig vattenkvalitet men om man har koll på att vattnet är OK är det nog ingen fara.
                    Kolla på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=237
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Tjosan
                      • January 2004
                      • 75

                      #11
                      Yes, det är Sandfords bok. Den är från 1998. För gammal??

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Hallojs... Jag tycker att det verkar bli bra med ditt akvarium... Att det står så om dvärgguramin är väl för att de räknas som lite känsliga... men ett halvår tycker jag verkar konstigt...
                        En sak som slår mig är att du delvis har en sydamerikabiotop... Pansarmalar, Ancistrusar, Tetror... alla är från sydamerika.. Om du i stället för Guramis väljer en grupp dvärgciklider och i stället för Platy tar till tetrastimmet lite större... så har du ett kar med bara sydamerikanska fiskar. Inte för att du behöver göra det nu,,,, men du har en bra grund om du bestämmer dig för att göra ett biotopakvarium någon gång.
                        Måste bara kolla av en annan sak här... Du vet väl att alla sydamerikaner vill ha ganska mjukt vatten???? Bor du på en ort, typ Uppsala, där vattnet är hårt... så finns det risk att du får problem med ditt fiskval....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • SussieGross
                          • May 2004
                          • 197

                          #13
                          Tjosan, jag är inte heller så förtjust i neontetror..men smyckestetror e riktigt fina tycker jag...särskilt om man har ett stort stim och det får man oftast plats med, de är ju ganska små...Kanske nåt för dig?

                          Obs. bilden här på zoopet ger en mycket missvisande bild!

                          Kolla här istället:

                          http://www.tuempeln.de/fische/N_marginatus_1.jpg
                          http://www2.wbs.ne.jp/~s-mochi/others/img/marginatus_longredline.jpg
                          Blubb!

                          Kommentar

                          • Tjosan
                            • January 2004
                            • 75

                            #14
                            Låter som att dvärggurami inte bör vara första fisken men kanske inte behöver vänta så länge som ett halvår heller.

                            Hade ingen aning om att det var mest sydamerikanska fiskar jag valt. Kan ju vara kul att efter ett tag skaffa biotopakvarium, men med det här första blir det ändå att köra på lite blandade fiskar.

                            Hmm.. ja, smyckestetran var fin. Får ta och kolla på den i verkligheten.

                            Kommentar

                            • SussieGross
                              • May 2004
                              • 197

                              #15
                              Jo...de är kanske lite intetsägande när man bara ser en på bld..men när det är ett gäng...men jag vet inte...jag är själv så j*vla trött på neontetror och resten av tetrorna som jag har sett är inte så fina heller..Men men smaken är som baken...
                              Blubb!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...