Sebrafisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Sebrafisk

    Jag var i en zoobutik igår och reagerade då på storleken på sebrafiskarna. De jag tidigare sett i butiker har varit små, ca 2 cm och väldigt smala. De som fanns hos butiken igår var betydligt större och kraftigare. Vad är att föredra? Vilka klarar sig bäst (generellt sett bland alla fisksorter)? Vad ska man leta efter?
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    #2
    Ok, det här verkar inte vara något kul ämne eftersom ingen svarar... Vad jag eg reflekterade över var att fiskarna såg gamla ut och om jag köpt dem hade jag varit rädd att de dött av ålder efter ett tag.. men vad vet jag?

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej Tjosan!

      Nästan alla fiskar i zooaffären är små eftersom de flesta är ungfiskar. Ibland finns det lite större exemlpar som har blivit lite äldre. Jag tycker i sebrafiskens fall inte att det spelar nån större roll om de är små eller stora. De är lätta fiskar att börja med, tåliga och så. Är de små har man dem kvar längre?!

      Har svarat i en annan tråd om ditt akvarium om vad jag tycker om de små rackarna. Mina retas konstant med mina kampfiskar och ibland får kampisarna sig ett anfall på dem och jagar nästan ihjäl dem. En sebrafisk har faktiskt blivit ihjälbiten av en av mina honor. Hon var så stlt efteråt, kom skakandes med sebrafisken i munnen. Precis som katter gör när de hittat småfågel eller möss ute. Nä... de sbrafiskar jag har kvar skall få stanna tills deras tid är ute och jag tänker inte skaffa fler. De är lite ettriga tycker jag.

      Mvh

      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • zdybnet
        • December 2003
        • 406

        #4
        I vilken butik såg du dem? var i sverige? =)
        //Karro & Johan

        Kommentar

        • Tjosan
          • January 2004
          • 75

          #5
          Med tanke på Jennys erfarenhet av sebrafiskar vill jag nog inte heller ha dem. Sånt kaos vill man inte ha i akvariet...

          Inte riktigt säker på var jag såg dem - har varit runt i för många affärer. Men det var nog i någon av zoobutikerna i Helsingborg.

          Kommentar

          • black_molly
            • May 2004
            • 279

            #6
            Jag har skaffat några sebrafiskar och om dom gör inget större problem på mina andra fiskar.
            MVH<h6>BM</h6>

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Sebrafiskar blir över 5 cm om den får mat och utrymme - här är en bild på en vuxen sebrafisk: http://mikes-machine.mine.nu/temp/Danio_rerio_DSC_0340.jpg

              Sebrafiskar är tämligen snälla, men leksugna hanar tar tillfälliga revir som de försöker jaga bort andra fiskar från; de gör dock sällan eller aldrig nån skada, och främst är det andra sebrafiskar som blir jagade.
              Sebrafiskar är extremt aktiva, och deras konstanta kringflängande kan stressa mer stillsamma fiskar.

              De är mycket lätta att få att leka, men det är lite småknepigt att föda upp ynglen.

              Bäst gör sig sebrafiskar, enligt min mening, i ett hyfsat stort stim i ett lite större akvarium med rejäl simyta och stark ström, där de kan få utlopp för sin energi.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...