Guppyfrågor m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini_agge
    • May 2004
    • 165

    Guppyfrågor m.m


    Hej!
    Jag köpte mitt allra första kavarium igår och med det följde det med en massa guppys, 1 dvärggurami och några tetror.
    FRÅGOR:

    När ser man att en guppyhona är gravid? ( En av mina honor ser väldigt tjock ut...)

    När är det dags för en guppyhona att föda och när ska man stoppa henne i en yngelkasse?

    Hur lång tid tar det för guppys att bli vuxna?

    Hur gamla blir guppys på ett ungefär?
    ASTA =)






    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    När hon har en tydlig svart fläck på bakdelen av buken är hon gravid. Honor har alltid en liten fläck, men den blir större när de är gravida. Det är ynglens ögon som förstärker den svarta fläcken.

    När hon är så tjock att hon ser fyrkantig ut kommer hon föda inom några dagar.

    Det tar ett par månader innan guppy-yngel blir lika stora och fina som vuxna guppys.

    Guppys kan bli allt från 1 år till 5 år gamla. Det är många faktorer som spelar in på hur gamla de blir.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Mini_agge
      • May 2004
      • 165

      #3
      Tack för svaren. Om dom precis har fått yngel hur lång tid kan det ta tills de blir gravida igen?

      Jag tror att båda mina honor är gravida för båda har ganska mörk fläck. En av dom är jättetjock så det ser ganska så fyrkantigt ut... Jag får nog yngel snart... =)
      ASTA =)






      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

      Kommentar

      • Chicke
        • May 2004
        • 64

        #4
        Om man kollar noga kan me se små svarta prickar, det e ögonen.
        Dom föder yngel väldigt ofta, tar väl 1-2 månader emellan lr nått sånt.
        Så spar inte alla yngel...det blir för många.
        Du kan ju plocka upp nåra för skojs skull men låt nåra bli uppätna (jätte nyttigt för fiskarna å äta levande föda)

        Kommentar

        • Mini_agge
          • May 2004
          • 165

          #5
          Jo det är så jag har tänkt... men man vill ju spara sina allra första yngel iaf =) Annars har man ju en villig dvärggurami som nog äter upp dom....
          ASTA =)






          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            29 dagar brukar det ta mellan födslarna. Beror lite på temperaturen och om honan placeras i en yngelbur, då dröjer det oftast längre.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Du kommer att få så mycket guppy så du inte vet vad du ska göra av dom.Startade ett litet guppykar för några månader sen.Då va dom 3 st..Nu är dom 20 som har överlevt till vuxen ålder.Om alla hade överlevt hade dom varit 100...Så låt dom gå ihop med mor och far.Några stryker med men tillräckligt många överlever
              Fredrik

              Kommentar

              • Minimaliz
                • April 2004
                • 4

                #8
                Jo jag antar att jag får många små guppysar... men man kan byta dom i djuraffären mot lite mat ir liknande hörde jag av en bekant =)
                Minii

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Jo kanske men kolla med dom först.När jag kollade så va inte guppy speciellt poppis men ancsitrus malar vill dom tom köpa
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • Mini_agge
                    • May 2004
                    • 165

                    #10
                    Okey...Det ska jag göra... Svarta prickarna på magen syns dom som många prickar ir kan det se ut som en stor?
                    ASTA =)






                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

                    Kommentar

                    Arbetssätt...