Beteende efter vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsedi
    • January 2023
    • 5

    Beteende efter vattenbyte

    Vi har ett 70 liters med 2 molly, 2 svärdbärare och 10 neontetror som vi startade i mellandagarna.
    När vi gjort delvattenbyte så lägger sig i princip alla fiskarna i 45° vinkel mot vattenytan. Där håller de sig cirka en halvtimma. Vi är noga med att ha samma temperatur och fyller försiktigt med slang eller plastskål.
    Någon som vet vad det kan bero på?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Låter ändå som att kan ha koppling till skillnad i temperatur på vattnet eftersom det så snabbt går över. Är det samma termometer som mäter nytt vatten och temperatur i akvariet. Sen brukar fiskarna ifs. inte vara så känsliga ifall det skiljer några grader på det nya vattnet vid delvattenbyte.

    Kommentar

    • Annsedi
      • January 2023
      • 5

      #3
      Vi har en annan termometer i hinken med nytt vatten. Men "klisterremsan" på karet ändrar sig inte nämnvärt. Jag funderar på om de blir stressade? Men vi måste ju byta vatten...

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Klisterremsan är nog ganska "trög" när det kommer till att ändra sig. Har märkt att det kan skilja rätt mycket när det gäller termometrar och en klisterremsa kanske är det som är minst exakt. Vet inget om vad för vatten ni har i kranen men symtomen verkar gå över rätt fort. Normalt blir inte fiskarna negativt stressade vid delvattenbyte, men det kan bero på hur stora skillnader det är på vattnet i akvariet och i kranen. Dröjer det mellan delvattenbyten kan skillnaden i vattnets salthalt bli ett problem, men byter man t.ex. 30% varje vecka så skall det funka.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Ursprungligen postat av Annsedi
          Vi har ett 70 liters med 2 molly, 2 svärdbärare och 10 neontetror som vi startade i mellandagarna.
          När vi gjort delvattenbyte så lägger sig i princip alla fiskarna i 45° vinkel mot vattenytan. Där håller de sig cirka en halvtimma. Vi är noga med att ha samma temperatur och fyller försiktigt med slang eller plastskål.
          Någon som vet vad det kan bero på?
          Om problemet är återkommande tycker jag du ska prova att använda ett vattenberedningsmedel vid vattenbytena som neutraliserar eventuell kloramin och metaller som kan finnas i kranvattnet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Annsedi
            • January 2023
            • 5

            #6
            Tack för era svar! Jag har gjort dropptester på kranvattnet ikväll och lågt pH (6) kan vara en bidragande orsak! JBL pH Plus är beställt. Finns det någon akutåtgärd att ta till?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Tja.. du kan hälla i ett par msk salt, det kan lindra lite vid problem...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                pH 6 är inte farligt i sig. Antar att du har egen brunn med tanke på det låga pH-värdet. Finns det material som höjer pH i akvariet så kan det bli en tillfällig förändring vid delvattenbyte. Men inget som jag ser som trolig orsak till fiskarnas beteende. Hur ofta görs delvattenbyte?

                Kommentar

                • Annsedi
                  • January 2023
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  pH 6 är inte farligt i sig. Antar att du har egen brunn med tanke på det låga pH-värdet. Finns det material som höjer pH i akvariet så kan det bli en tillfällig förändring vid delvattenbyte. Men inget som jag ser som trolig orsak till fiskarnas beteende. Hur ofta görs delvattenbyte?
                  Vi byter 1/3 en gång i veckan. Ja vi har egen brunn. Vi har köpt pH plus... Sedan kan vi ta med vatten från jobbet. Men då får vi ha koll på klor, väl?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Ser ingen anledning till att tillsätta pH-plus egentligen, och ta med vatten ifrån jobbet verkar också onödigt. Men det kanske vore bra att lämna in test på kranvattnet om det inte är gjort. Men kolla gärna med samma termometer i karet och kran vid delvattenbyte.

                    Kommentar

                    • Annsedi
                      • January 2023
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Ser ingen anledning till att tillsätta pH-plus egentligen, och ta med vatten ifrån jobbet verkar också onödigt. Men det kanske vore bra att lämna in test på kranvattnet om det inte är gjort. Men kolla gärna med samma termometer i karet och kran vid delvattenbyte.
                      Använde samma termometer i karet och det nya vattnet idag. Fiskarna var mycket lugnare!

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        #12
                        Om jag var i din situation så skulle jag skaffa ett kH-test för att se vad det ligger på. Kan vara bra att hålla koll på så inte pH sjunker till farliga nivåer.

                        Sen är ju pH 6 alldeles utmärkt om man vill hålla en del av survattensarterna från sydamerika.
                        Mellan 6,5 och 7 skulle jag vilja ha i min kar där jag håller sydamerikanska arter.

                        För att höja pH (och även kH) så skulle jag tillsätta lite vanligt bikarbonat vid delvattenbyten.
                        Sen skulle jag också lägga i snäckkross eller korallkross i filtret eller i närheten av lite starkare cirkulation i karet.
                        Kanske att det bara räcker med en av ovanstående åtgärder.

                        Beroende på belastning i karet så kan du sen göra lite mindre vattenbyten för att förhindra pH- och temperatursvängningar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...