Hur många invånare kan jag ha i 125l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svirvel
    • July 2022
    • 2

    Hur många invånare kan jag ha i 125l?

    Hej!

    Jag har ett Juwel-akvarium på 125 l, det är mitt första och jag har haft igång det i snart ett år. Allt har fungerat bra och vattenvärden är stabila, mitt enda problem är att det blir lite för mycket alger. Har otocinclus vittatus, köpte 8 men tror att en har dött. De gömmer sig mycket så svårt att veta exakt antal. De åt bra med alger i början men nu äter de mest fodertabletter.

    Nu till min fråga. Jag skulle vilja skaffa amanoräkor, har hört att de är bra algätare. Men jag är osäker på om det blir för många invånare i akvariet i så fall? Förutom ottisarna bor där nu en trio av apistogramma borellii, 10 kardinaltetror och ca 30 Helena-snäckor. Det finns ju en grov tumregel som säger 1 cm fisk per liter vatten, enligt den har jag ju redan för mycket om man räknar snäckorna som "vanligt". Vad tror ni som är lite mer erfarna om det hela?

    Mvh svirvel
    ​​​
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Skaffa du några amanos, men 30 helenasnäckor låter i överkant.

    Kommentar

    • Svirvel
      • July 2022
      • 2

      #3
      Tack för snabbt svar! Ja jag tycker också att de är lite för många. Har lämnat in en omgång till djuraffären för inte så länge sen, men de förökar sig som bara den! Roligt att de trivs i alla fall. Jag får nog ta och rensa ut lite fler snart igen

      Kommentar

      Arbetssätt...