Starta om akvarium | Spara en del av akvarievattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kompani
    • July 2022
    • 20

    Starta om akvarium | Spara en del av akvarievattnet?

    Hej

    Jag ska tömma ett akvarium där jag nu bara har några anubias fastlimmade på ett par stenar.
    Jag har sand och jag har ett filter som står på, ämnar starta om det och samtidigt ta bort sanden för att lägga ner lite jord i botten som jag ska lägga sanden på igen efter det är klart.

    Kommer använda samma filter och använda samma sand igen. Ska jag spara några liter akvarievatten eller är det ett helt onödigt steg?
    Dvs, egentligen bara fylla på med kranvatten.

    Ja det har varit fiskar i karet tidigare med samma vatten. Men det var för två veckor sedan.
  • tantfri

    • February 2016
    • 29

    #2
    Jag skulle spara så mycket jag kan- minst hälften.

    Kommentar

    • lan
      • May 2019
      • 35

      #3
      Lägg gärna ett myggnät mellan jord och sand för det kommer blanda upp sig annars(min teori).Växternas rötter kommer växa fast men minskar risken för grummel.

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        Jag har aldrig sparat vatten mellan omstarter, men det kan man väl om man vill.

        Kommentar

        • Kompani
          • July 2022
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av lan
          Lägg gärna ett myggnät mellan jord och sand för det kommer blanda upp sig annars(min teori).Växternas rötter kommer växa fast men minskar risken för grummel.
          Det har jag tänkt.
          Tack för input alla.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Att spara vattnet ger ingenting. Däremot gäller det att hålla liv i filtermediet.

            Kommentar

            • Kompani
              • July 2022
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Att spara vattnet ger ingenting. Däremot gäller det att hålla liv i filtermediet.
              Hur hållar man liv i det?

              För trådens uppföljning sparade jag inget vatten, mest för att jag bara har en hävert som man kopplar till vattenkranen.
              Inte enda slang har jag i lägenheten och en pyttehink dessutom. Fyllde på med vatten relativt snabbt så filtermediet (innerfilter) började pumpa en kvart senare.

              Sköljde så klart inte av det med kranvattnet men rengjorde lite snabbt skakade av den och den lät lite tystare efter det.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Man kan hålla liv i filtret genom att låta filtret gå i en balja med akvarievatten alt. lägga filtermedia i en balja vatten. Det gäller att filtermediet får syre.

                Kommentar

                Arbetssätt...