Otocinclus vitatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pando
    • August 2022
    • 10

    Otocinclus vitatus?

    Hej jag ska just starta mitt första akvarium. Det är på 54 liter.

    Jag har tänkt ha otisar men har hört att dom dör lätt. Vad är det vanligaste felet? Varför dör dom?

    Har läst att dom kan vara svåra att få att äta. Man ska kunna få dem att äta ärtor och även gurka. Sjunker grönsakerna? Eller behöver man något speciellt för att dem ska sjunka? Finns det något tablet foder som funkar bra för otocinclus?

    Vet att man ska ha otisar i stim.

    Glad för svar och tips Om ni har något annat bra tips om otocinclus skriv gärna dom också
    Fiskarna ska ju må så bra som möjligt
    Senast redigerad av Pando; 10 August 2022, 09:24.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Den erfarenheten jag har är att dom inte är klarar sig i nystartade akvarium utan man bör avvakta tills akvariet har fått några månader på sig att "mogna".

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      Ja dem är känsliga i uppstarten (dem har väl svårt att anpassa sig till nya vattenparametrar) men när dem väl acklimatiserat sig så tycker jag dem håller sig friska och mår bra! Ja dem är lite svåra att mata, för mig iallafall för jag har platy och pansarmalar, och ottosarna är lite försiktiga och är inte där och konkurrerar om maten men jag har en hel del alger dem kan äta så det har inte varit ett problem för jag har haft dem i många år nu och dem är "stora" och feta Jag har uppmärksammat att när jag ger algtabletter så håller dem sig i närheten och dem får nog tag i lite smulor här och där tror jag. Algtabletter är ett förträffligt foder för dem!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Pando
        • August 2022
        • 10

        #4
        Tack för alla svar

        Behöver man en annan algätare dom månaderna man ska vänta på att skaffa otocinclus?
        Blir det för mycket alger utan algätare på några få månader?

        Dom andra fiskar jag ska ha är guppy och platy


        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          #5
          Det där med att man "måste" ha algätare i akvariet verkar vara en allmän uppfattning men jag tycker vi ska hjälpas åt att ändra den uppfattningen!

          Du kan lugnt köra ditt kar utan algätare i några månader eller några decennier

          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Pando
            • August 2022
            • 10

            #6
            Tack för svar

            Det låter bra. Väldigt bra att man inte måste ha algätare

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              #7
              Mina ottosar gillar zucchini. Jag brukar skiva zucchinin i ca 1cm tjocka skivor och koka dem i ett par minuter. Sedan lägger jag skivorna i iskallt vatten. De sjunker då. Det funkar att göra på samma sätt med ärtor. Tipset ovan om att inte köpa ottosar till ett nystartat kar är också bra. Vänta gärna i minst några månader.

              Kommentar

              • Pando
                • August 2022
                • 10

                #8
                Hej, nu var det en stund sedan jag skrev

                Jag kom på en till fråga om Otocinclus.
                Hur ofta ska man mata den med algtabletter/grönsaker.
                Ska man mata ottosarna 1 gång per dag som jag gör med det andra fiskarna? Ottosarna har ju även lite alger och äta.

                Sedan undrar jag om det finns något särskilt bra märke till algtableter? Eller bara någon algtablet som funkar.

                Glad för svar
                Hälsningar Pando.

                Kommentar

                • Pando
                  • August 2022
                  • 10

                  #9
                  Snälla kan någon vara snäll och svara?

                  Nästa gång kanske jag ska starta en ny tråd när jag har en fråga
                  Om ni ser det här kan ni kanke bara skriva att ni ser det jag skriver

                  Hälsningar Pando
                  Senast redigerad av Pando; 27 August 2022, 16:31.

                  Kommentar

                  • Kompani
                    • July 2022
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pando
                    Snälla kan någon vara snäll och svara?

                    Nästa gång kanske jag ska starta en ny tråd när jag har en fråga
                    Om ni ser det här kan ni kanke bara skriva att ni ser det jag skriver

                    Hälsningar Pando
                    Jag är ny på forumet här men märker att man ofta får svar snabbt i facebook-grupper rörande akvarier. Man kanske inte kan spamma lika ofta med frågor men känns som en det är rätt många där på Facebook alltså. Zoopet är fördelen att allting finns kvar i forumet lätt att söka och hitta svar även på frågor som ställts för 10 år sedan men hur aktivt det är vet jag inte eftersom jag är ny

                    Kommentar

                    • Pando
                      • August 2022
                      • 10

                      #11
                      Tack för att du tog dig tid att svara Kompani

                      Det är kul att se att någon läser vad man skriver
                      Hoppas någon annan också kan ta sig tid att svara.

                      Hälsningar Pando

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        #12
                        Om karet är väletablerat och inte nystartat finns förhoppningsvis lite alger som ottosarna kan äta. Då räcker det nog att mata dem varannan dag. Om det istället är relativt nystartat finns i princip inga alger och då hade jag matat med grönsaker (typ ärtor och zucchini) ett par ggr/vecka och däremellan algtabletter varje dag. De brukar även gilla catappalöv så något sådant hade jag slängt i också. Är karet helt nystartat måste man dock mata väldigt försiktigt och då funkar inte mitt förslag. Å andra sidan funkar ottosar dåligt i nystartade kar, så förhoppningsvis har du inte det läget.

                        Jag kör med Hikari mini algea wafers men det finns ju många olika sorter att välja mellan. Fråga på butiken där du köpte ottosarna vad de brukar mata dem med.
                        Senast redigerad av Nando; 31 August 2022, 15:04.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2882

                          #13
                          Kan inte säga att jag matar ottosarna specifikt. Slänger i ett par JBL novo fect ibland, tabletter för växtätare, men tetrorna mfl. är dock mer tokiga i dessa än kanske ottosarna. Men dom verkar klara sig bra på alger mm. iaf. i ett akvarium som varit igång en tid.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...