Funkar det att ha räkor och kampfisk tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mossatossan
    • June 2022
    • 5

    Funkar det att ha räkor och kampfisk tillsammans?

    Mitt akvarium jag ska starta är 100 L och vill börja med bara växter, räkor och sniglar, och senare en kampfisk om jag känner denna hobby är för mig. Berättade detta för de i djuraffären och hon sa vädligt direkt och konkret att kampfisken kommer äta upp räkorna, gör den det? Hur då? Jag trodde det skulle vara okej med det stora akvariet jag har, kommer ha massa växter med. Jag vill inte lägga onödig stress på räkorna och kampfisken om den ska gå på dem hela tiden det är så många som säger olika saker att det är okej eller att det inte alls är okej.......

    Edit: såg i efterhand att det fanns en kategori för "mix fisk frågor" och tror denna hör till dit, förlåt mig jag är ny i forumet och försöker fortfarande lära mig vart allt är
    Senast redigerad av Mossatossan; 09 June 2022, 16:56.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Kampfisken biter och skadar räkan och äter den bit för bit, den sväljer den inte hel. Vill du prova så kan ingen stoppa dig och funkar det inte så blir det en dyr läxa, för räkor är inte billiga
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mossatossan
      • June 2022
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Kampfisken biter och skadar räkan och äter den bit för bit, den sväljer den inte hel. Vill du prova så kan ingen stoppa dig och funkar det inte så blir det en dyr läxa, för räkor är inte billiga
      Nämen fy låter ju hemskt, då tar jag inte den chansen

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        ...Du kan ha två akvarier
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mossatossan
          • June 2022
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          ...Du kan ha två akvarier
          Jo... x) är sugen på det men får se först om jag har tid och ork för detta, detta 100 L akvariet och tillbehören till den fick jag av min bror för länge sedan som typ tröttnade på att ha fiskar för det gick rätt så dåligt för honom om jag kommer ihåg rätt, vill göra mitt bästa i början för att undvika de värsta misstagen iaf ^^

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Du kanske ska börja med lite växter bara till en början? Eventuellt nån fjärildciklid, för dem blir bara nåt år gammal...ifall du tröttnar
            Senast redigerad av åheim; 10 June 2022, 14:39.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mossatossan
              • June 2022
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Du kanske ska börja med lite växter bara till en början? Eventuellt nån fjärildciklid, för dem blir bara nåt år gammal...ifall du tröttnar
              Det är precis det som är planen, vill börja med växter för älskar redan mina land levande, sedan några söta sniglar och räkor. Detta är något jag tänkt på länge och nu när jag har det bättre och stabilare ekonomiskt och mycket mer fritid så har jag bara mer pengar och tid för saker jag varit intresserad av länge ^^ ser fram emot att starta detta nu i helgen

              Kommentar

              Arbetssätt...