Förslag på stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunnar C

    • April 2022
    • 20

    Förslag på stimfisk

    För att göra en kort historia lång...

    För typ 25 år sedan hade jag ett akvarium, en ganska stor sak som jag antar var 720 liter eller mer. I det akvariet hade jag ett par stora (> 2 dm) ciklider som betraktade allt annat jag stoppade ner (fiskar och växter) som mat. Dessutom hade jag en mal > 3dm. Pga cikliderna så var detta typ allt. I samband med en flytt sålde jag akvariet och har inte haft något sedan dess. All eventuell akvariekunskap har effektivt trängts undan av allt annat livet kastat på mig de senaste 25 åren, så betrakta mig som novis.

    För ett drygt år sedan flyttade jag till en ny lägenhet som har haft ett utrymme som formligen skrikigt efter att fyllas med något, och så småningom kändes det självklart att det skulle stå ett akvarium där. Och det känns spännande att damma av akvarieintresset igen efter alla år.

    Nu har jag köpt ett 450 liters akvarium som står där. Tomt. Och det enda jag just nu vet är att jag inte vill ha stora ciklider som jag hade förut. Jag ser framför mig ett akvarium med mindre fiskar, stimfiskar, kanske blandat med ett fåtal lite större. Ett akvarium med färg och rörelse. Jag vet egentligen inte vad jag menar med "mindre" och "större", men det rör sig troligen i spannet 5-10 cm skulle jag tro. Jag vill gärna ha några malar också, fast då av en betydligt mindre modell än den jag hade tidigare. Akvariet kanske behöver nån annan sorts fisk också för att må bra, och jag tar gärna emot förslag.

    Jag har nollkoll på hur många fiskar jag ska ha, och hur många olika arter det kan vara lämpligt att ha. Jag vill ha akvariet för akvariets skull, och inte för odling eller avancerade fiskar som kräver detaljerad omvårdnad. Jag har sand och stenar men förutom att "slänga ner lite sand, stenar och växter" har jag egentligen ingen uppfattning om hur jag ska designa utrymmet. Växter vill jag ha men har ingen aning om vad, och jag ser nog hellre ett akvarium med svängrum för fiskarna än ett "växtarium" där man får leta efter fisken.

    Så jag tar gärna emot förslag. Vad kan jag ha för stimfisk som ger färg och rörelse? Vad kan jag har för andra (stim)fiskar för att få fler färger? Och så vidare... You get the picture..

  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Rödfenad glastetra är den grymmaste av alla stimfiskar jag varit med om! Håller ihop tajt och är otroligt vacker med rätt belysning, ser ut som de är av flytande stål typ och den röda bakfenen ger ett sken till fisken
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gunnar C

      • April 2022
      • 20

      #3
      Tack, jag ska kolla in dem nästa gång jag är i fiskaffären.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2891

        #4
        Gjorde ett försök till "sydamerikansk biotop" en gång. Kanske är något åt det hållet du söker. Invånare var i huvudsak nyckelhålsciklider, grön neon och gul fantomtetra. Akvariestorlek 370l.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Vill slå ett slag för Kongotetra som kan passa för ditt akvarie.

          Kommentar

          • Gunnar C

            • April 2022
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Gjorde ett försök till "sydamerikansk biotop" en gång. Kanske är något åt det hållet du söker.
            Njae, lite för mycket rötter tror jag. Jag botaniserade lite bland bilderna här på siten och hittade den här bilden ligger lite mer åt det håll jag tänker mig.

            Christer5 Det råder tydligen lite olika uppfattning om huruvida Kongotetran stimmar, vad är din erfarenhet?

            En annan fråga som känns lite viktig: Vilket avstånd är lämpligt att ha mellan baksidan på akvariet och väggen? an ju vara bra att ställa det rätt innan man fyller på med ett halvt ton vatten och inredning...

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2891

              #7
              Det blir lite av växtakvarium iaf. då. Kolla på Tropicas hemsida, där finns en del som kan ge inspiration mm. Avståndet mellan vägg och akvarium skall ev. rymma slangar till ytterfilter mm. så ca. 4-6cm kan väl vara bra. Annars om det bara är elsladdar så räcker det ju med ett par cm. Framgång för ditt akvarium - Tropica Aquarium Plants

              Kommentar

              • Gunnar C

                • April 2022
                • 20

                #8
                Jag uttrycker mig antagligen klumpigt eftersom jag inte har en aning om vad jag pratar om.

                Akvariet är i det närmaste klart nu, bara några detaljer som saknas...

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Kongotetran stimmar ganska bra men rör sig även i hela karet, det är inte så många Tetror egentligen som stimmar så mycket även om dom kallas stimfisk.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2891

                    #10
                    I ett 450l kan man nog tänka sig två sorters "stimfisk", med fler än det blir det lätt en "fisksoppa". Det blir oftast att dom blandar sig med varandra och inte håller ihop så mycket som separata stim.

                    Kommentar

                    • Braxfan
                      • September 2021
                      • 65

                      #11
                      Ett gäng pansarmalar kan vara en idé. Vissa av dom stimmar bättre än andra. Så kan du ha ett stim i frivattnet och ett som håller till på botten.

                      Kommentar

                      • Gunnar C

                        • April 2022
                        • 20

                        #12
                        Det börjar arta sig rätt bra nu tycker jag, jag har:
                        • 20 rödmunstetror som stimmar rätt livligt/hysteriskt (stryk det som ej önskas) längs fronten på akvariet.
                        • 20 kardinaltetror som håller sig i ett betydligt lugnare stim i mitten av akvariet.
                        • 10 pansarmalar som är all over the place.
                        Så småningom vill jag komplettera med några (2-4) större fiskar, har ni några förslag på vad det skulle kunna vara (som inte betraktar de nuvarande invånarna som mat)? Skalare, diskus, nåt annat?

                        Kommentar

                        • Gunnar C

                          • April 2022
                          • 20

                          #13
                          Då var det "klart". :-)

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG20220601155225.jpg
Visningar: 1112
Storlek: 692,9 KB
ID: 2436337
                          • 20 rödmunstetror.
                          • 20 kardinaltetror.
                          • 10 pansarmalar.
                          • 5 electric blue acara.
                          Jag har några frågor kring matning, som jag tycker är svårt. Jag känner till rekommendationer såsom "det ska gå åt inom 1/2/5 minuter", men känner mig trots det som att jag har nollkoll på vad jag håller på med. Jag inser att jag matar lika mycket nu (med 55 fiskar) som jag gjorde när det bara var 20. Antingen var det för mycket förut eller för lite nu, men det går åt som smör i solsken.
                          1. Om vi pratar i termer av fryst mat som kommer i tärningar av känd storlek, ska jag mata med 1 sådan tärning eller fler (givet mina 55 fiskar)?
                          2. Ska jag mata flera gånger om dagen eller en?
                          3. Jag köpte akvariet begagnat och fick med en del fiskmat, varav det mesta är för ciklider. Säljaren sa att jag inte borde använda det till tetrorna för det skulle inte vara bra för dem. Stämmer det?

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gunnar C
                            Då var det "klart". :-)

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG20220601155225.jpg
Visningar: 1112
Storlek: 692,9 KB
ID: 2436337
                            • 20 rödmunstetror.
                            • 20 kardinaltetror.
                            • 10 pansarmalar.
                            • 5 electric blue acara.
                            Jag har några frågor kring matning, som jag tycker är svårt. Jag känner till rekommendationer såsom "det ska gå åt inom 1/2/5 minuter", men känner mig trots det som att jag har nollkoll på vad jag håller på med. Jag inser att jag matar lika mycket nu (med 55 fiskar) som jag gjorde när det bara var 20. Antingen var det för mycket förut eller för lite nu, men det går åt som smör i solsken.
                            1. Om vi pratar i termer av fryst mat som kommer i tärningar av känd storlek, ska jag mata med 1 sådan tärning eller fler (givet mina 55 fiskar)?
                            2. Ska jag mata flera gånger om dagen eller en?
                            3. Jag köpte akvariet begagnat och fick med en del fiskmat, varav det mesta är för ciklider. Säljaren sa att jag inte borde använda det till tetrorna för det skulle inte vara bra för dem. Stämmer det?
                            Utan att veta vad för mat till ciklider det är vi pratar om kan vi inte säga något.
                            Acara var nog inte ditt smartaste val, risken är stor att de ser tetrorna som mat när de vuxit till sig.

                            Du kan ju börja med 1 tärning och verkar den ta slut för fort så kan du ge 2 nästa gång och se hur du tycker att den verkar gå åt.
                            Man brukar mata en gång om dagen förutom när man har små fiskar att dra upp eller en art som diskus som behöver mycket mat.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...