Grumligt vatten Juwel 180 L filter/pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte AX
    • April 2021
    • 29

    Grumligt vatten Juwel 180 L filter/pump

    Hej! Jag använder Juwel standardfilter och kramar ur dessa filter i akvarievatten vid byte. Då filter börjar bli "svampiga" byter jag ut ett i taget, enligt det jag läst att man ska göra. Jag rengör pumpen 1 gång per månad. Vid vattenbyte använder jag hävert och dammsuger bottnen. Problemet är att vattnet envisas med att vara grumligt. Jag har testat lägga till extra filter utöver det antal som anges i beskrivningen. Det hjälper inte. Någon annan som har problem med grumligt vatten vid användning av Juwel standard filter/pump? Överväger skaffa ett ytterfilter istället. Kan det vara en god idé? Mitt akvarium är 180 L.
    (Jag har även ett kampfisk akvarium, 40 L, med enkel filterpump och det vattnet är kristallklart)
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag har använr det filtret och det höll akvariet klart och fint. Kan tänkas att dina problem inte har med filtreringen att göra för det kan bli sådär grumligt om man har en obalans i karet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Det kan kanske vara infusorier eller svävar alger som gör det oklart och ett UVC filter kan hjälpa.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Använder du det tunna 1cm vita filtret (filtervadd). Ett tipps för den är att inte lägga den överst som Juwel vill ha det. Det är ytterst dumt att lägga det finmaskigaste filtret först som bara kommer att sättas igen onödigt fort. Sätt först (överst) det grövsta svampen med de största porerna. Sen den finmaskigare svampen. O sen är det dax för filtervadden. Då har de flesta partiklarna fastnat i de två första svamparna och filtervadden kan ta det minsta skiten. Och det kommer att hålla i en månad tills det är dax att bytas.

        Det är det som tar de finaste partiklarna.
        Köp Biopad Filtervadd hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!


        Jag anv Juwel inner filter också modifierat men nu än kraftigare pimpat.

        O har inget att klaga på angående vattnets klarhet.

        Men som vännerna ovan säger så kan det vara annat skit som svävar i vattnet.

        Så Juwel filtret är troligtvis inte kass när de flesta har inte de problemen så det kan bero på "filtermaterial konfiguration". Hade tänkt två ggr innan investerat o klyddat med ett nytt filter.

        Juwel filtret har fördelen att det är inne i karet o därmed 100% läckage säkert. Ett ytterfilter tillför alltid en liten liten förhöjd risk för läckage.

        Kommentar

        • Strand78
          • January 2022
          • 2

          #5
          Jag har ett lido 120 som jag kämpat med infusorier , det sitter ett bioflow m . Köpte ett nytt ytterfilter ett JBL1500 för 2 dagar sedan. Vattnet kristallklart nu. Så löste jag det efter 4 månader av alla möjliga trix.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Man får nog försöka hitta orsaken till varför det blir grumligt och vad det är som far omkring i karet (infusorier, foder?), eller obalans som nämnts tidigare. Juwels filter funkar ju väldigt bra så det kan inte vara bekymret. Sen bör man kanske inte göra rent filtret varje månad, om man nu inte har väldigt mycket fisk.

            Kommentar

            • Charlotte AX
              • April 2021
              • 29

              #7
              Tack för många bra och tänkvärda svar! Jag ska flytta det tunna vaddfiltret längre ner och sen inte röra filtret på några veckor och se vad som händer. Vattnet är som värst efter delvattenbyte när pumpen stängts av. Sen lägger det sig sakta men blir aldrig riktigt klart. Jag har testat vattnet och alla värden är bra och fiskar och växter mår bra. Kämpade med trådalger ett tag tidigare men dem tog Amanoräkorna snabbt hand om.

              Kommentar

              • Strand78
                • January 2022
                • 2

                #8
                I mitt fall berodde det nog på ,tätt planterat ,mycket sten och rötter, så akvariet fick inget riktigt flöde. Skiten stannade kvar i akvariet och inte i filtret. Man hade säkert också kunnat lösa det genom att glesa ut växtligheten, ta bort lite rötter och stenar samt gjort sig av med fisk. Men jag ville lösa det på annat sätt. Jag gillar att ha mycket växtlighet och fisk. Så det blev den bästa lösningen för mig.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Det gäller att få en bra biologisk funktion i akvariet så att det som hamnar på botten bryts ner. Om man ska försöka hålla botten ren med cirkulation så behövs väldigt mycket drag i pumpen som tex i saltvattens akvarier!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Charlotte AX
                    • April 2021
                    • 29

                    #10
                    Tack igen för tips! Om jag följer Juwels egna filterbyte rekommendationer så ska de olika filtren bytas ofta. På zooaffären sa dom att det inte är att rekommendera. Jag ska låta dem vara och när akvariet är i balans rekommenderade zooaffären att endast använda de blå filtren och menar att de är fullt tillräckliga. Någon med samma åsikt? Har även läst i en fb grupp att någon svängt på Juwels rekommendation gällande filter och placerat dem precis tvärt om. Någon som testat?

                    Jag har beräknat antal fiskar utifrån akvariets längd (enligt en tumregel jag läst) och håller fiskmängden endast till ca 70 % av detta. Neontetra, Siamensis och räkor dominerar. Tre ancistrus. Jag vill ha mycket växter men cirkulationen ser bra ut och når hela akvarielängden. En syrepump i motsatt kortända till pumpen som går på timer, ca 4 h vid 4 olika tider på dagen (waterfall-räkorna älskar den).

                    Funderar över matningen. Ger Jbl tabletter, en halv på morgonen (orange) och en halv på kvällen (grön). Därtill flytande flingor till neontetrorna som de äter på 30 sekunder ..typ. Dessvärre snor amanoräkorna gärna delar av tabletterna och simmar iväg med dom (kul i början men inte längre!) Dessa blir sen att skräpa ner i någon växt och fiskarna blir utan mat. Ökade därför lite matmängden vilket resulterade i höjt nitratvärde. Minskade matmängden och värdet är normalt igen men undrar om fiskarna är hungriga ..

                    Det blev många frågor och funderingar. Jag älskar mitt akvarium och vill inte ge upp! Måste hitta balans i det. Jag har lyckats förr med ett 125 L, förstår inte varför mitt 180 L krånglar.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Bryr mig inte om Juwels rekommendationer utan kör på samma "svampar" så länge dom ser bra ut. Istället för den tunna mattan av filtervadd på toppen har jag en tunnare svamp som fungerar som ett slags förfilter och kan rengöras mer ofta än resten av filtermediet. Har också kompletterat med två Cirax utöver det filtermediet man får med. Att kasta om ordningen på filtermediet ser jag ingen poäng med utan ser i princip den övre halvan av filtermediet som mekaniskt filter och den undre halvan som biologiskt filter.

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        #12
                        Tänker på:
                        Ger Jbl tabletter, en halv på morgonen (orange) och en halv på kvällen (grön).
                        Dessvärre snor amanoräkorna gärna delar av tabletterna och simmar iväg med dom
                        Har varit ingen aning om vad det är för mat. Men en idé kan vara att det finns flera olika typer av mat skulle man låter suga sig fast på rutan i tablettform mm. Det var många år sedan jag testade det. Men tänkte att om det sitter "fast" i rutan så kan ju inte räkorna ta maten som sen kanske ligger någonstans o skitar ner vattnet.

                        Bara en idé.

                        Ja jag ser också som att övre halvan av Juwel filtret är designad som mekaniskt samt man kan som option använda kol o annat (kemisk filtrering).
                        Nedre halvan är biologisk filtrering.

                        Där hade jag innan bytt ut hela den nedre halvan mot 1l eheim substrate pro i en filter nät påse. (Men det är off topic här men vill bara påvisa att man kan modifiera själv bara man vet vad övre eller undre halvan av filtret är tänkt att användas till.
                        Tex så har Juwel filtret två hål i filter materialfacket som pumphuvudet suger ifrån.
                        En mindre längst ner i botten o en större som är placerad mitt emellan övre o nedre "filterhalvorna". Så bägge hålen suger vatten o all vatten går förbi övre filterbehållaren. Mycket av vatten flödet lämnar där halvägs när det hålet är större och har större flöde. Resterande mängd vatten fortsätter ner igenom det biologiska filtermaterialet som premierar ett lägre flöde förbi det biologiska filtermediat. Och sugs ut via det mindre hålet längst ner.)

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220128_111632.jpg
Visningar: 212
Storlek: 472,1 KB
ID: 2434713

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          När det gäller att få ett helt kristallklart vatten så har det effektivaste för mig varit att använda luftdrivna sponge filter.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Charlotte AX
                            • April 2021
                            • 29

                            #14
                            Hej!

                            Tack för svar jag fått! Jag använder lufdrivet sponge filter i mitt 40 L kampfisk akvarium och det är helt suveränt! Vet inte om ett sånt fixar ett 180 L akvarium dock..? Kanske ska testa det.

                            Jag testar byta mat!

                            Nåt knas är det. Jag kanske "pysslar för mycket" i akvariet? Plockar alltid bort gamla blad. De 2 fiskar som dött sen uppstart i juli togs bort direkt. Tittar till det alla dagar och ansar växter varje vecka. Men bakom den stora svarta filterbehållaren, mot glaset är det fullt med "skit". Filterbehållaren sitter som ni vet stenhårt fast med sina sugkoppar och det är svårt att komma åt att rengöra. Ska inte pump och filter kunna hålla detta ställe rent om filtret fungerar som det ska?



                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Filtret är knappast problemet, det är inga problem t.o.m. att ha klart vatten utan filter. Så det är nog en slags obalans som gör att "omoget bös" flyger omkring, om man säger så. Det viktiga är att vara konsekvent när det gäller veckvisa vb. och inte rota i filtret för ofta. Sen kan man prova ett flytande filtermedium för att se om det kan binda upp böset och göra vattnet klarare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...