Grumligt vatten Juwel 180 L filter/pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte AX
    • April 2021
    • 29

    #16
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Filtret är knappast problemet, det är inga problem t.o.m. att ha klart vatten utan filter. Så det är nog en slags obalans som gör att "omoget bös" flyger omkring, om man säger så. Det viktiga är att vara konsekvent när det gäller veckvisa vb. och inte rota i filtret för ofta. Sen kan man prova ett flytande filtermedium för att se om det kan binda upp böset och göra vattnet klarare.
    Jag måste ställa en dum fråga.. men "flytande filtermedium" vad är det? Låter som värt att testa. Skulle du göra vattenbyten varje vecka med detta "bös" (grumlar vansinnigt vid varje vattenbyte) eller köra varannan vecka?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2891

      #17
      Finns en mängd olika fabrikat, t.ex. JBL Clearol - Mot grumligt vatten - 100 ml - CyberZoo detta kanske är lämpligare. JBL Clynol - Mot vattengrumligheter - 250 ml - CyberZoo Sen kan man ju hoppas att det blir en balans i karet genom att sköta vb. och filter osv.
      Utan att veta så mycket detaljer om karet så skulle jag nog ändå satsa på veckovisa vb.
      Senast redigerad av Sleaper; 30 January 2022, 09:47.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #18
        Hej,
        Charlotte AX Jo du får ursäkta mitt förra långa inlägg men här kommer en fortsättning..

        Jo nu när man vet att övre halvan är till för att polera/filtrera vattnet. Då efter att vattnet har gått igenom övre halvan så är det "rent" från bös och partiklar.

        Så då är det den nedre delen som gör den biologiska filtreringen som jag sa innan.

        Och som vi vet så behöver det byggas upp en nyttobakteriestamar som gör att det blir biologisk filtrering.

        Och när vattnet är rent i detta steget så behövs inte den nedre halvans filtermaterial rengörsras.

        Det framgår inte riktigt om du rengör allt eller bara den övre halvan.

        Jag tycker ungefär att en ggr per månad rengöra den övre halvan o man bildar sig en uppfattning genom att titta på hur fiskar/växter vajar i vattenflödet ifrån utblåset för att se om det är dax för rengöring. Den undre klarar typ sig upp emot ett år (nu har jag ingen erfarenhet av skumgummi i den nedre delen.)

        Så frågan är om du gör rent den undre halvan också en gång per månad?!

        Som jag antar bara rubbar/(för)stör bakterierna på den biologiska filtreringen.
        Om så är fallet så är det kanske det som skapar obalans och man får ta till flytande medel pga det..

        Lycka till med den nya maten!
        Senast redigerad av Lusse; 30 January 2022, 13:37.

        Kommentar

        • Charlotte AX
          • April 2021
          • 29

          #19
          Stort tack för enormt med tänkvärd info! Jag prövar mig sakta fram utan att ändra alldeles för många parametrar i taget och ser vart jag kommer. Tack alla som svarat och som försöker hjälpa till!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...