Vitt slem i mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobys
    • January 2022
    • 1

    Vitt slem i mitt akvarium

    Tjena!

    Jag har ett relativt nystartat akvarium (3 veckor) värdena i vatten är bra och fiskarna mår bra, men det har bildats en vit slemmig hinna på allt grus på botten samt på växterna och mangrovrötterna. Vet ni vad detta är för något? Jag har googlat en del men inte fått ett vettigt svar. Slemmet är vitt / genomskinligt och finns överallt på botten.


    Tacksam för svar
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Om det är nya rötter kan det bli vitt slem på dessa. Det försvinner efter några veckor. Har fått det själv, men tror inte det bildades på växter eller bottenmaterial,

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13117

      #3
      Ursprungligen postat av Mobys
      Tjena!

      Jag har ett relativt nystartat akvarium (3 veckor) värdena i vatten är bra och fiskarna mår bra, men det har bildats en vit slemmig hinna på allt grus på botten samt på växterna och mangrovrötterna. Vet ni vad detta är för något? Jag har googlat en del men inte fått ett vettigt svar. Slemmet är vitt / genomskinligt och finns överallt på botten.


      Tacksam för svar
      Vitt slem uppstår ofta när torra rötter läggs i vatten och tror det beror på att microorganismer dör av och vattenlevande organismer uppstår istället...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Har jag fel som alltid trott det rör sig om cellulosa? Som för övrigt mest är ett begrepp jag lite luddigt minns från mellanstadiet eller liknande!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13117

          #5
          Så kan det absolut vara jag har bara en hemmasnickrad teori
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...