För mycket fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mangepange
    • November 2021
    • 13

    För mycket fisk?

    Nu har mitt akvarium varit igång i ca en månad och i den simmar ca 10 st platy, 10 st guppy - olika storlekar och en algätare (minns inte namnet).

    är det överbefolkat redan i mitt 54l kar? Jag har massor av växter, byter ca 10liter vatten varje vecka occh matar en gång varannan dag.
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Troligtvis ja, om inte så kommer det bli snart när de börjar yngla av sig. Algätaren kan vara allt mellan mindre bra och katastrof.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Skulle också säga troligen ja.

      Ett tipps är att mäta nitrat o beroende på hur mycket ppm du har så reglerar du mängd samt intervall av dina delvattenbyten tills du lär dig känna vad karet med den närvarande fiskbelastningen kräver. (Dvs köp ett dropp test för Nitrat.)

      För att undvika en framtida större problem och bibehålla ett fint kar precis som det är nu efter en månad.

      Det som händer när man byter för lite eller för sällan vatten. Är att nitrat koncentrationen successivt ökar/stiger. Tills att det efter X antal veckor man har större problem med tex alger/fiskdöd osv. Om det är 20 eller 50 veckor spelar mindre roll.

      O man då står o kliar sig i huvudet o undrar hur kunde detta hända när jag byter 10L/vecka?

      Jag ställer frågan hur kom du fram till 10l/vecka delvattenbyten för dit kar o fiskmängd?
      (Är det taget ur luften eller ifrån "internet wisdom"?)

      Toppen att du börjar reflektera över antalet fiskar i karet. Fortsätt att ifrågasätta saker o ting!
      ​​​​​

      Kommentar

      • Mangepange
        • November 2021
        • 13

        #4
        ”Internet wisdom” skulle jag säga. Ca 20%.

        Har du ett namn på ett sådant dropp test för Nitrat?

        passar på och frågar om termometer, finns det en bra digital variant? Har svårt och läsa av min som följde med akvariumet.
        Senast redigerad av Mangepange; 15 December 2021, 22:28.

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Sen är det vilka sidor på internet man har varit o läst på..
          (O allt är beroende på fisk o matnings belastningen i det individuella karet. )

          Om man säger såhär så hade jag fått problem om jag bytt bara 20% per vecka. Till och med om man dubblar det till 40% i veckan. Närmare sanningen för vad mitt individuella kar behöver är ~60% i veckan!
          För att hålla det på en o samma nitrat nivå vecka efter vecka.
          Då efter det vattenbytet har jag ~10 ppm nitrat kvar o efter en vecka så har det stigit till ~25 ppm, då räknar jag ut hur mycket jag måste byta ut för att få 10 ppm kvar igen. Sen går det en vecka o då är vi tillbaka på ~25 ppm igen osv..

          Här är en tråd där jag just använder nitrat metoden för att reglera storleken på vattenbytet:
          Detta kommer att bli en långdragen tråd där slutsatser kanske kan dras tidigast om ett halvår (~juni 2022). Vi får se om jag kommer i mål.. (Lite nervöst med ett så stort commitment.) Idag så gör majoriteten delvattenbyten för att sänka Nitrat som byggs upp i karet. Dvs man gör inte den kompletta kväve cykeln.

          ​​​​​​
          ​Det finns olika fabrikat av tester som alla är bättre eller sämre än den andra på något sätt. O jag har inte erfarenheter av dem alla. Det finns på Youtube tester mellan dem.
          Det fabrikatet jag har tycker jag är OK utifrån min ringa erfarenhet se bilden.

          Angående termometer så hade jag två olika digitala som skilde sig dem emellan med 0.5°C så jag har ingen aning om vilken av dem som var rätt..
          Den ena skulle vara vatten tät o vara inne i karet men blev kortlivad när den läckte in vatten o blev förstörd (= bortkastade pengar). Så ja digitala finns men om de är "bra" har jag ingen aning om. Det är troligtvis inte så viktigt om den inviduella termometern visar +/- 0.5 i avvikelse. Det är viktigare att den alltid konstant visar lika mycket "fel" o inte fluktuerar.
          Så det är nog bara att ta en i högen. (Finns med sladd för temperatur givaren så att hela termometern inte behöver vara nere i vattnet.)



          Kommentar

          • Mangepange
            • November 2021
            • 13

            #6
            Fantastiskt bra svar! Jag är helt med på det du skriver. Tack!

            Kommentar

            • Mangepange
              • November 2021
              • 13

              #7
              Så nu har jag köpt ett JBL Nitrate NO3-test och om jag läser av det rätt så har jag ett värde mellan 10-15 och då bytte jag 10liter vatten i söndags. Då är jag safe?
              Senast redigerad av Mangepange; 17 December 2021, 16:34.

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Ja du är safe.
                Har du stamväxter?

                Kommentar

                • Mangepange
                  • November 2021
                  • 13

                  #9
                  Nu vet jag inte vilka växter du tänker på, men jag har en mängd olika växter.

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Ja upptäckte rätt nyligen att om man hade mer än 0 ppm i nitrat så växte det rellativt "normalt" men när jag var tvungen att följa instruktionerna på en medecin för en ny fisk gag fått hem.
                    Så blev det inga vattenbyte mitt i medecineringen.

                    Upptäckte att växterna fick jämfört med innan flera sidoskt än vad jag hade observerat dessförinnan plötsligt. Samtidigt läste jag att det berodde på om man ligger 10-25 ppm nitrat. Då förstod jag varför jag såg vad jag såg.

                    Det är vad jag siktar på och varför jag alltid lämnar 10ppm kvar i karet efter delvattenbytet.

                    ​​​​​​https://www.aquasabi.de/aquascaping-...uariums-teil-3

                    Kommentar

                    Arbetssätt...