Yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennyp
    • October 2021
    • 30

    Yngelkar

    Hej. Blir galen på alla dessa. Gör si gör så. Har en Guppy som är på tjocken.
    Då vissa rätt så många sa till mig. Åå lägg henne i ett yngelkar. Sagt och gjort. Rusar till zoo för att inskaffa ett.
    Nu säger alla. Nää köp fler växter istället.
    Flytta henne inte till yngelkar.
    Vad f.n ska jag göra?
    Karet är 150 liter ca. Och har lite men inte jätte mycket gömställen.
    Blir galen
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Oj, bli inte galen! Vad är ditt "mål" med ynglen? Vill du maximera antalet överlevande eller är det mer ett trevligt inslag i karet? Jag har flera kar där det emellanåt dyker upp olika sorters yngel. Har aldrig haft något särskilt kar till ynglen utan de som överlever har varit ett välkommet tillägg till de befintliga fiskarna bara. Om du har en liknande inställning kan du bara låta honan vara, ev. efter att du satt in några fler växter/lite mossa för extra gömställen. Vill du istället odla är ju ett yngelkar att föredra. Vilken väg/inriktning som är bäst för dig vet bara du själv. Lycka till!

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Ursprungligen postat av Jennyp
      Hej. Blir galen på alla dessa. Gör si gör så. Har en Guppy som är på tjocken.
      Då vissa rätt så många sa till mig. Åå lägg henne i ett yngelkar. Sagt och gjort. Rusar till zoo för att inskaffa ett.
      Nu säger alla. Nää köp fler växter istället.
      Flytta henne inte till yngelkar.
      Vad f.n ska jag göra?
      Karet är 150 liter ca. Och har lite men inte jätte mycket gömställen.
      Blir galen
      Du behöver inte ha bråttom Guppy ynglar av sig hela tiden så det kommer många tillfällen.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Antar att du menar ett yngel kar som flyter runt i ditt vanliga 150l kar. Eller menar du ett helt separat litet mindre akvarium?

        Med yngel kar kommer troligtvis fler att överleva beroende på vilka fiskar du har i övrigt eller andra faror som att sugas in i filteranläggningen..
        En annan fördel är att du kan utfodra yngel karet med rätt mängd o typ samt storlek på maten.
        Annars får de nöja sig med vad de kan eller råkar få tag på. De få som överlever.

        Det finns nog inget rätt eller fel. Kanske vissa tror på att naturen skall ha sin gång o "Survivor of the fittest" kanske enklare när man inte behöver göra något. O andra skriker nej vad hemskt..

        En grej man kan tänka på är att kanske man kan försöka få till någon tät växttillväxt (köpa mer växter) så den dagen du släpper ut dem ifrån yngel karet som de har växt ur, att de har någonstans att gömma sig. (Det är ändå inte sista o enda gången de/n ynglar av sig.)
        Om de nu kan överleva utan att bli mat för de övriga fiskarna i karet. Då bör de kanske växa till sig ytterligare i ett annat kar.. ja o allt eftersom ju mer ansträngningar som krävs ju mer lockande är det att låta naturen ha sin gång.

        Ta det lugnt nu har du ett yngelkar o kan rädda många av yngel och den mest akuta är fixat nu har du tid att fixa till växterna i lugn o ro medan de är däri. Samt fundera på var du skall göra av alla djuren när detta troligen kommer att fortgå.

        Lycka till!

        ​​​

        Kommentar

        • Jennyp
          • October 2021
          • 30

          #5
          Satte in min guppy i yngelkaret (det flytande) i förrgår eftersom hanen var efter henne hela tiden. Rätt eller fel vet jag inte. Men nu är det ett par mini guppy där inne.
          Är ju ny på akvarium och aldrig fått mini innan.
          Mina 6 åringa tvillingar kom och sa att det var bajs i vattnet. Gick och kollade. Där. Simmar det runt. Ca 10 st..

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Grattis!
            Ja det är kul för hela familjen att följa deras utveckling.

            Kommentar

            • Jennyp
              • October 2021
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av Lusse
              Grattis!
              Ja det är kul för hela familjen att följa deras utveckling.
              När ska jag ta bort honan?

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Ursprungligen postat av Jennyp

                När ska jag ta bort honan?
                Nu går det bra att ta bort honan. Hon har gjort "sitt" och är bara en risk för yngeln.

                Kommentar

                • Jennyp
                  • October 2021
                  • 30

                  #9
                  Men hon är ju fortfarande fet.

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jennyp
                    Men hon är ju fortfarande fet.
                    Nu var det länge sedan jag hade guppy.
                    Om jag inte minns fel så brukade yngeln komma vid ett o samma tillfälle. Men givetvis kan jag ha fel. Googlade runt på hur stor "kullen" är vanligtvis många resultat var 20-30 men det fanns även länkar till guppy som får 5-30st.

                    Så det är svårt att säga om 10 st är hela kullen eller ej men anses som normalt i wiki länken nedan. Men om det inte händer något mera på ett dygn så hade jag tagit ut henne.

                    Men det finns säkert mer erfarna här som kan svara. Man får väga mellan om hon kommer sluka någon eller det kommer flera.

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jennyp
                      Men hon är ju fortfarande fet.
                      Hur går det?
                      Kom det fler yngel ifrån honan?

                      Kommentar

                      • Jennyp
                        • October 2021
                        • 30

                        #12
                        Hon har fått 16-19 yngel så flyttade henne till karet. Hanen är på henne rätt så mycket.

                        Kommentar

                        • Lusse

                          • April 2008
                          • 328

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jennyp
                          Hon har fått 16-19 yngel så flyttade henne till karet. Hanen är på henne rätt så mycket.
                          Toppen då hade du rätt där fanns fler yngel!
                          Vad kul!
                          Hon får förhoppningsvis vila lite när ljuset släcks.
                          Borde inte vara någon fara. Annars får han utvisning till någon skål eller ett annat yngelkar eller ett nytt hem om han är för mycket.
                          Vad har mer för fiskar i akvariet?

                          Kommentar

                          • Jennyp
                            • October 2021
                            • 30

                            #14
                            Ser molly och svärdbärare. Och nu har vi endlers guppy och nu blev han lugnare

                            Kommentar

                            Arbetssätt...