Smulor i hela akvariet/Alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LittleMissE
    • October 2021
    • 1

    Smulor i hela akvariet/Alger?

    Hej alla goa akvarister!
    Jag som många andra har haft intresset länge och tog beslutet att äntligen investera i ett akvarium för ca 2 månader sedan. Jag klickade hem ett Hexa-60liter och släpade därefter hem några inredningsprylar.
    Har varit nöjd med hur allt varit fram till nu då det ser ut som någon har ''smulat'' ner hela akvariet med något vitt/grått ludd som jag inte har någon aning om vad det är. Det sitter på ALLT, växter, glaset, som stora feta dammtussar på diverse blad m.m. Jag har alltid gjort veckovis vattenbyte på 10% sedan start, har haft i diverse växttillskott, inget annat.
    Mina invånare är 3 guppyhanar och 4 amanoräkor.
    Vad gör jag för att bli av med denna pest?!
    Här finns några bilder: https://imgur.com/a/C6aZXxk
    /Mvh E
    Senast redigerad av LittleMissE; 18 October 2021, 22:06.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det är fullt med liv i akvariumet och då blir det gärna lite obalans mellan alla olika ämnen och det uppstår ibland saker man inte uppskattar men det brukar ordna till sig när alla processer har kommit igång och akvariumet mognar. Jag såg inga direkt konstiga saker på bilderna, bara lite bös på nåt blad... Man får ha tålamod i den här hobbyn
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Åtgärder i ordning du bör pröva dem:
      1. Vänta
      2. Ändra "omgivningen" (ljus och dess schema, vattenbytesschema, osv.)
      3. Behandla med diverse kemiska preparat
      4. Ev. algätare: Amanoräkor, Otocinclus, Ancistrus etc. men det är sällan de helt kan lösa problemen, och olika djur äter olika typer av alger.

      Det är bäst att försöka indentifiera vilken typ av alger det rör sig om (google) före du gör något annat än att vänta.

      Kommentar

      Arbetssätt...