Mosaikgurami+ andra frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mison
    • October 2021
    • 2

    Mosaikgurami+ andra frågor

    Hallå.
    Har mitt första akvarium, ett 540l med minortetra, mosaikgurami och fläckig pansarmal. Snäckor med förstås..
    Har funderat ett tag på om jag ska lägga till ytterligare en sorts fisk förutom att jag ska öka upp antalet pansarmalar från 12 till runt 20.

    Fast nu har mina mosaiker börjat leka, de två hanarna har byggt ett varsitt skumbo i vardera ände av akvariet, har sett att den ena hanen har parat sig och fått ägg i sitt bo. Räknar inte precis med att få några överlevande yngel även om det hade varit lite kul. Undrar dock hur länge dom håller på och om det är dumt och stressande för dem om jag stoppar i ny fisk nu? Hade planerat att göra det i helgen isåfall.

    Sen undrar jag om någon har nåt tips på en fisk som kan passa? En sort som inte behöver vara fler än ca tre stycken. Jag gillar fjärilsciklider men skulle det fungera tror ni?
  • Mison
    • October 2021
    • 2

    #2
    Har genom erfarenhet nu fått svaret att de aldrig slutar hålla på med sina skumbon!
    Har ansat bort växter så att där bara är flytväxter i ett hörn och då samsas de båda pojkarna där med ett varsitt bo 15cm ifrån varandra.
    ​​​​Nästa fråga då.. Tycker att de äter väldigt sparsamt och båda har tappat i vikt, de äter en liten smula när det vankas extra god mat men annars verkar de inte alls bry sig om maten. Ska man bli orolig eller reglerar de sådant själva? Kan man göra något?
    Tacksam för svar.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Ursprungligen postat av Mison
      Har genom erfarenhet nu fått svaret att de aldrig slutar hålla på med sina skumbon!
      Har ansat bort växter så att där bara är flytväxter i ett hörn och då samsas de båda pojkarna där med ett varsitt bo 15cm ifrån varandra.
      ​​​​Nästa fråga då.. Tycker att de äter väldigt sparsamt och båda har tappat i vikt, de äter en liten smula när det vankas extra god mat men annars verkar de inte alls bry sig om maten. Ska man bli orolig eller reglerar de sådant själva? Kan man göra något?
      Tacksam för svar.
      Hej och välkommen till Zoopet!

      Tycker att det är synd att ingen verkar ha svarat dig i dina funderingar.
      Om de fortsätter att tappa i vikt så tycker jag att du kanske till och med ska göra dig av med flytväxterna så att de inte kan bygga bo och kan då fokusera på att äta och må bra.

      Jag vet inte om du har lagt i ytterligare fisk men du skulle annars kunna ha i någon spännande tetra, en personlig favorit är Dolkstick tetra.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        En fisk som säkert skulle passa o h som kan vara 3 är någon att av apistogramma. Det finns många fina arter, vill du ha lite mer inspo finns en superfin lång tråd om dem.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        Arbetssätt...