Mitt första Akvarium! Många frågor. Co2, Belysning, Fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikki2Times
    • September 2021
    • 1

    Mitt första Akvarium! Många frågor. Co2, Belysning, Fisk!

    Har varit sugen på att skaffa ett akvarium ett tag nu. Det blir mitt första.
    Sjukt kul!
    Men ibland känns det lite överväldigande med alla köp och kunskap man behöver.
    Hoppas få lite hjälp här!
    Har försökt plugga på lite och läsa en del trådar. Sorry om info redan finns.

    Jag vill göra något komplicerat så okomplicerat som möjligt!
    Tänk på att jag är en nybörjare!

    Jag har tänkt köpa ett Juwel Rio 125L.
    Kommer ta ut orginalpumpen och köra med ett ytterfilter av denna modell:
    JBL CristalProfi e702 greenline

    https://www.hornbach.se/shop/Ytterfi...6387048&trackA rticleCrossType=vv

    Är det ett bra filter? Duger den åt 125L? Låter den mycket?

    Tanken är att ha ett litet ”Aquascape”. Så växterna kommer utgöra en stor del av akvariumet.
    Jag tänker att man lägger grunden med vulkaniskt grus och sen fin vit sand över detta. Har jag förstått det rätt?

    Sen har jag kommit på att man verkar inte komma långt utan att tillsätta C02, iallafall inte med dom växterna jag har i åtanke.
    Här börjar det bli lite överkurs för mig..
    Hittade denna lite enklare lösning från JBL:

    Köp Växtnäring för akvarium online & i butik hos djuraffären ZOO.se! ✓ Stort sortiment ✓ Snabb leverans ✓ Gratis leverans från 599 kr ✓ Kunnig personal


    Är detta något att ha?
    Hur fasiken lär man sig att dosera denna för 125L? Beror det på hur mycket växter och fisk man har i tanken?
    Kan den ligga i underskåpet eller behöver den vara på samma höjdnivå som akvariet?
    Stänger man av den manuellt varje natt eller sköter den sig automatiskt?
    Här behöver jag verkligen all hjälp och lösningar!

    Sen kommer vi till belysningen.
    Duger orginalbelysningen som medföljer till Juwel Rio?
    Om inte, vilka enkla alternativ finns det? Kan man byta ut lysrören enkelt?
    Inga hemmabyggen!

    Och sen har vi det roligaste..
    Hur mycket fisk kan man slänga in i detta kar.
    Jag har tänkt mig:

    4 Fjärilsciklider
    20 Tetror (något röd variant)
    1 Zebro Pleco

    Är det för mycket?
    Alla åker såklart inte i samtidigt

    Uppskattar all hjälp jag kan få!
    Ni får även slänga in andra tips om ni tycker jag behöver det!

    Tack!

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Här är mina synpunkter och korta svar.
    1. Filtret funkar utan tvekan och det låter säkert inte mer än andra ytterfilter av samma typ. I ett växtkar är inte kraven på filtrering så stora, viktigare med god vattencirkulation.
    2. För tillförsel av CO2 hade jag kollat med Godhem zoo och skaffat ett system med magnetventil för nattavstängning och för Sodastream-flaskor vilket blir billigast och smidigast till ett 125l. CO2 Soda Startkit - GodhemsZoo
    3. Testa med originalbelysning, den kan säkert duga. Sen finns ev. förbättringspotential i framtiden.
    4. Malar av den typen du nämner passar dåligt i ett växtkar, dom föredrar en annan miljö samtidigt som dom kan ge sig på vissa växter. Tycker att fjärilar och ett stim tetror låter som en bra kombo och är fiskar i "rätt storlek" för ett 125l växtkar. Sen kanske man skall avvakta lite med just fjärilar i början.

    Kommentar

    Arbetssätt...